Пол Розенберг става директор на отдел „Международно хотелиерско развитие за Европа“ в Marriott International през 2013 г. Оттогава той отговаря за развитието на всички брандове на хотелската верига в Източна и Южна Европа.
Преди да се присъедини към Marriott International, той е заемал поста старши мениджър развитие за Близкия изток в Hilton Worldwide и е бил част от екипа, управлявал разрастването на хотелската верига и на всичките ѝ брандове в Близкия изток, части от Северна Африка и Индийския океан.
През 2008 г. Розенберг завършва Ecole Hôtelière de Lausanne в швейцарския град Лозана, който е един от най-добрите университети в света в областта на управлението на хотелиерската и ресторантьорската индустрия.
- Г-н Розенберг, от две години Marriott присъства индиректно на българския пазар след придобиването на Starwood Hotels&Resorts Worldwide. Защо решихте да навлезете на нашия пазар и директно с бранда Marriott?
- За нас е много важно, когато навлизаме в нова страна, да правим това със собствената си марка – Marriott, да започнем бизнеса с името на нашата компания и на нашите основатели. Знаете, че семейство Мариът са създатели на хотелската верига.
София е една от малкото европейски столици наред с Братислава и Люксембург, в която няма хотел с марката Marriott. Ние винаги се стремим да съчетаем добър дизайн с приятно място за прекарване на ваканцията и съм много щастлив, че получаваме присъствие и в България.
- Защо българският пазар е интересен за вас?
- София е една от столиците на Европа и това е важно за нас. Туризмът в града се разраства, все повече чужденци посещават българската столица, а много авиокомпании имат полети до София. Транспортните връзки в града са добри – летището е свързано с метрото. Смятаме, че откриването на нашия хотел ще помогне за увеличаване на притока от чуждестранни туристи в София.
- С какво проектът в българската столица ще се отличава от останалите хотели Marriott в Европа?
- Отдел „Храни и напитки“ ще бъде ключов елемент в проекта и сме щастливи от този факт, защото София е много силна дестинация точно в тази област. Данните показват, че местните хора обичат да посещават ресторантите на хотелите, в които са отседнали и ние искаме да уловим техните вкусове.
За нас е много важно да създадем хотел за жителите на София, не само за чужденци, които посещават града. Нашите стратези в областта на храните и напитките създадоха някои нови концепции, които са предназначени специално за местните хора.
Това ще бъде първата отличителна черта на хотел Marriott в българската столица. Втората е свързана с желанието ни да уловим духа на града. Хотелът ще предлага модерни удобства, но в същото време ще отразява особеностите на историята и културата на страната чрез използваните материи, произведенията на изкуството. По този начин, когато се събудят, гостите ще знаят, че се намират не в Лондон или Ню Йорк, а точно в София.
Така опитваме да привлечем пътешествениците от младото поколение.
- Имате ли планове за разширяване на присъствието си в България и в Европа като цяло?
- Да, разрастваме се много бързо в Европа. Виждаме много добри възможности особено в Източна Европа. Например, миналата година подписахме първи договор за франчайз в Баня Лука, Босна и Херцеговина, имаме проекти в Румъния и Гърция.
Проучваме възможности за развитие и в България и се надяваме, че откриването на първия хотел с марката Marriott в София ще ни помогне за това. Виждаме, че туризмът в черноморските и планинските курорти се разраства, те са посещавани от все повече чуждестранни туристи, броят на бизнес пътуванията също расте, така че имаме интерес да развиваме бранда си и на тези пазари.
Съзнаваме, че цената е проблем, но популярността на нашата марка се дължи също и на програмите ни за лоялни клиенти, които към момента имат 49 млн. членове в света. Тези програми се радват на голям успех в Гърция в последните пет години и се надяваме да привлечем с тях и българите.
- Какви са предизвикателствата за хотелиерската индустрия в ерата на Airbnb?
- Смятам, че законодателството в тази област ще окаже положително влияние върху хотелиерската индустрия в Европа, защото като цяло това е нечестно състезание. Собствениците на хотели са длъжни да се съобразяват с много повече регулации от хората, които отдават жилищата си под наем в Airbnb, като правила за безопасност, условия на труд, резервационни системи. Смятам, че ограниченията за платформата, които се въвеждат в отделните страни, ще разрешат тези проблеми. Не мисля, че след 30 години Airbnb ще бъде силен конкурент на хотелиерската индустрия.
Проблемът, който ме тревожи повече, е свързан със заетостта – как да привлечем младите хора да работят в нашата индустрия. Това е проблем не само в България, а в страните от Източна Европа като цяло – Румъния, Унгария, балтийските страни. Все повече младежи в тези държави избират да емигрират в Западна Европа и Великобритания и за нас е все по-трудно да открием квалифицирани кадри за хотелите си.
Това е голямо предизвикателство за нас, така че е добре да започнем работа на терен, за да намерим отговор на този проблем. Вече проведохме разговори с различни училища, с представители на министерството на туризма с оглед създаването на програми за обучение за работа в хотелиерската индустрия.
Не искаме да внасяме чуждестранни служители, желанието ни е местни хора да работят в хотелите ни, да създаваме възможности за работа в страната, в която оперираме. Искаме да накараме младите хора да останат тук и да работят в нашия хотел.