„Строителството на първи и втори етап от третата линия на метрото върви по график. В някои участъци има леко изоставане от две-три седмици, но сме приели, че забавяне до един месец за толкова сложен проект с продължителни срокове за строителство е допустимо“. Това каза Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ АД, по време на конференцията „Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2018 – Кохезия и свързаност“.
Той очаква в края на август догодина първият участък от третата линия да бъде пуснат в експлоатация. Първият влак за новата линия на метрото вече е произведен и в момента текат изпитания, за да бъде сертифициран по българските изисквания. Той ще бъде с опция за автономно движение. Очаква се през юли в София да пристигнат първите пет влака, поради което тече и интензивно изграждане на метродепо „Земляне“, което трябва да ги приеме, каза Братоев.
Към януари са налице 53% изпълнение на строителството на депото с изградени паркинг, автомивка, бензиностанция и транспортен проход, твърди Светослав Пехливанов, ръководител проект Метродепо „Земляне“. Според него е започнал строежът на административна сграда за нуждите на метродепото, а гаражното и ремонтното хале се довършват. Пехливанов очаква до четири месеца то да е готово да приеме доставката на влаковете.
В момента софийското метро разполага с 40 км линии, 22 от които са изградени в предишния програмен период 2013-2017 г. В процес на строеж е третата линия на метрото, която е разделена на три етапа. Първият етап от бул. „Владимир Вазов“ до „Красно село“ има 8-километрово трасе и включва 8 метростанции.
Вторият етап от „Овча купел“ до Горна баня е с дължина 4 км и ще разполага с 4 метростанции и обща жп и метроспирка в Горна Баня. Строителните работи започнаха през юни-юли миналата година. За третия етап има готов проект, но все още не е осигурено финансиране. По думите на Братоев при наличие на финансиране той може да бъде завършен за около три години.
По думите на ръководителя на „Метрополитен“ все повече хора в София възприемат метрото като подходящо за транспортното обслужване. Той посочи, че през 2015 г. метрото в столицата е превозвало 87 млн. пътници, през 2016 г. – 89 млн., а миналата година – 91,8 млн., без да е пуснат нов участък. В момента 340 000 пътници дневно пътуват с метрото, а до 2020 г. се очаква те да нараснат до 500 000. Според прогнозите след две години дължината на линиите на метрото трябва да достигне 52 км.
Братоев изтъкна и екологичната роля на метрото, като по думите му е регистрирано намаление на вредните газове със 79 000 тона годишно спрямо сценария без метро. С пускането на третата линия намалението трябва да достигне 90 000 тона годишно.
Скоростта на движение на метрото пък е два пъти по-висока спрямо надземния транспорт и автомобилите. Според данни на Братоев средната скорост на придвижване на метрото е 36 до 39 км/ч спрямо 14 км/ч за надземния транспорт и 22 до 24 км/ ч за автомобилите.