Очаквано законопроектът за затягането на правилата за застрояване в София се приема с противоречия от кметове на столични райони, браншовици и политици. Това стана ясно на публично обсъждане на текстовете на Закона за устройството и застрояването на Столична община, което се проведе в рамките на парламентарната комисия по регионално развитие.
Всички са единодушни, че промяна трябва да има и строителството на територията на Столична община трябва да влезе в някакви рамки. Различията са по въпроса как точно да стане това.
Едни настояват за генерална промяна – да се приеме нов общ устройствен план на София. Други смятат, че основният проблем е в Закона за устройството на територията (ЗУТ) и че трябва да се изготви нов текст.
Според трети Столичната община има добри намерения, но замисълът на новите текстове е неправилен и е много възможно да има обратен ефект, защото заложените в новите изисквания параметри не са защитени с предварително проучване.
Какво предлага Столична община
Основното предложение е свързано с обособяването на две зони за високо строителство. Към момента „вратичка“ в ЗУТ позволява неограничено застрояване на т.нар. ъглови парцели, заради което много инвеститори раздробиха терените, които притежават. Така при допустим коефициент на интензивност на застрояването около три може да се постигнат стойности до 15, изчисли главният архитект на София Здравко Здравков.
Здравков припомни по време на дискусията, че се предлагат две зони за строителство на небостъргачи. Едната е след 7-ми км в района на бул. „Цариградско шосе“, където и в момента има високо строителството (сградата на Capital Fort и втората фаза от проекта, по която се работи, както и наклонената кула Elipse Center, която също ще бъде довършена).
Втората такава зона е при пресичането на бул. „Царица Йоана“ с Околовръстния път при „Люлин“. Съществува и още една зона, в която високо строителство е разрешено – по бул. „Тодор Александров“. Там имаше проекти за небостъргачи, които обаче така и не се реализираха заради срива на пазара след световната финансова криза и разколебаването на инвеститорите.
Зоните са избрани, тъй като са обезпечени с градски транспорт (до районите достига метро) и се очаква да могат да поемат по-мащабни потоци от хора.
Здравков подчерта, че задължително трябва да се определи визията на града в бъдеще, защото високи сгради в момента изникват на практика навсякъде в София без да се съобразяват със средата и архитектурните правила. Той посочи, че само в район „Лозенец“ се подготвя строителството на няколко такива сгради, а наскоро инвеститор е имал запитване и за строителство на 300-метрова сграда. Той обаче не даде подробности за кой район и коя фирма се интересува.
За сградите с височина над 75 метра плановете за застрояване се предвижда да се одобряват от общинския съвет. Приетите устройствени планове в жилищните комплекси няма да могат да се променят пет години, въвежда се дефиниция на „междублоково пространство“, както и изисквания за транспортна обезпеченост.