Времето на градовете –спални отдавна отмина – да живеем на едно място, да работим на друго е отхвърлено от местното градоустройвто. Това коментира главният архитект на Столична община арх. Здравко Здравков по време на конференцията „Шумът на парите“.
В момента има модерно мислене в градоустройтвото, за къси връзки между офиса и дома и намаляване на броя на транзитни пътувания в града, подчерта той.
По думите му инвестициите следват изградената транспортна инфраструктура. „В „модерните“ квартали вие ангажирате поне по един или два автомобила, които ежедневно създават транзит в града. Имаме 600 автомобила на 1000 души, а нашият град е проектиран за 80 автомобила на 1000 души", изтъкна Здравков.
Той обясни, че водещо за мястото на инвестицията е наличието на градски транспорт, като даде пример с бурното строителството в кв. „Дружба“ след изграждане на метрото и около новите метростанции на бул. "Черни връх".
По думите му строителите обръщат все по-голямо внимание на стабилността и ефективността на сградите. Той посочи, че бумът на строителството от 2005 г. до към 2008 г., показа, че пикът продължава около четири години. Сега ножицата се отвори 2015 г. и може да очакваме края на възхода в строителството около 2020 г. Това означава, че инвестициите в един стабилен продукт са много важни“, заяви Здравков.
Той посочи, че френските експерти по градско планиране, участвали в „Обществен форум за зелена София“, са били привлечени от зелените площи в столицата.
Болната тема събуди реакцията на друг участник в дискусията - Мартин Янев, управляващ партньор на "Смарт Брокерс", според когото градът е изостанал в тази насока, сградите са зле управлявани и застаряващи.
Несъгласие имаше и от страна на Веселина Генева, управител на консултантска къща Амрита, според която едно от най-големите ни богатства Витоша се скрива от хаотично пръснатите сгради. Ние нямаме едно сити, както всяка нормална съвременна столица. Ние имаме тук –там стърчащи кули“, заяви тя.