През първото тримесечие на годината се наблюдава ръст във всички сегменти на пазара на бизнес имоти в България, пише в анализ на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония.
През периода пазарът на офиси бележи съществен ръст в усвояването на свободни площи. Проектите в строеж също се увеличават, като част от тях се очаква да бъдат реализирани още в рамките на 2017 г.
Наемни сделки за близо 32 хил. кв. м офиси са сключени в наблюдавания период, което представлява ръст от 43% на годишна база. Основни наематели остават IT и аутсорсинг компаниите с дял от 60% от всички трансакции. Активното търсене в комбинация с недостига на готови първокласни площи предопределя и високия дял на сделки за офиси в процес на изграждане – 29% от общия обем за тримесечието.
Разширенията на наетите площи бяха друг източник на активност през периода – примери са сделките на Cargill в SPS Tower и на Regiocom, които наеха 1500 кв. м в Benchmark Business Center. Интересът на наемателите е фокусиран основно върху първокласните площи, като това отразява политиката на много работодатели да привличат и задържат качествени служители с атрактивни условия на труд.
Завършените офиси през първото тримесечие бяха ограничени, като единственият по-значим проект бе Collider Activity Center с 5 150 кв. м отдаваема площ.
Макар до края на 2017 г. да се очаква завършването на 150 хил. кв. м, недостигът на клас А офиси продължава. По-голямата част от тези площи са планирани за втората половина на годината, поради което сделките за офиси в строеж ще се запазят като тенденция.
Към момента в процес на изграждане са над 300 хил. кв. м. Сред по-значимите проекти, започнати в първото тримесечие, е Сграда 15 на Business Park Sofia с отдаваема площ от 20 800 кв. м.
Делът на свободните площи в столицата се задържа около 9,6%. Наемите също остават стабилни – 13 евро на кв. м месечно за офиси клас А.
Пазарът на индустриални площи в София продължава да се движи основно от логистичния и ритейл сектори. Въпреки че интересът остава висок, активността бе по-слаба през първото тримесечие на годината, отчасти заради ограниченото предлагане на съвременни складови площи под наем.
Наемният пазар е движен основно от краткосрочни договори, докато компаниите, търсещи дългосрочни решения, се ориентират към строителство за собствени нужди. Тръжните процедури за избор на логистичен оператор на големи ритейл и производствени компании са другият основен източник на пазарна активност.
През първото тримесечие в София бяха завършени едва 11 390 кв. м индустриални площи, повечето от които за собствени нужди. Единственият спекулативен проект е Фаза 4 на Logistics Park Universal в източната част на града. В района на летище София разрешение за ползване получи офисния и логистичен център на австрийската компания за санитарни материали Hagleitner Hygiene.
Към края на първото тримесечие на 2017 г. общо 76 хил. кв. м индустриални площи са в процес на изграждане в София, от които 22 хил. кв. м са спекулативни. В следващите тримесечие се очаква стартирането на допълнителни 23 хил. кв. м.
Строителната активност в индустриалния сегмент в страната е сериозна с няколко значими завършени проекта от началото на годината. Швейцарската компания Palemontech отвори фабрика в Монтана, а Intrama и Osram Lighting завършиха производствените си центрове в Пловдив. Пазарът остава доминиран от проекти, изграждани по задание на клиента или за собствени нужди.
Една от значимите инвестиционни сделки през периода бе придобиването на 8 800 кв. м складове в източните покрайнини на София от белгийската компания Il Cosmetics.
В сектора на търговските площи комплексът Grand Kanyon на турската компания Garanti Koza, чието строителство започна на мястото на магазин Нова Деница в столичния квартал "Младост“, е най-значимият нов проект за изминалото тримесечие в София. Cushman & Wakefiled Forton е ексклузивен агент по отдаването на търговската част, чиято площ е 40 хил. кв. м.
В резултат от ръста на потреблението и доходите търговците демонстрират нарастващ интерес за експанзия, сочат данните на компанията за пазара на търговски площи през първото тримесечие. Висока активност проявяват наемателите от всички пазарни сегменти.
Докато бюджетните марки за мода и обувки търсят възможности в цялата страна, по-високият клас брандове се концентрират в София. Сред значимите откривания през първото тримесечие бяха тези на Forever 21 в Serdika Center (1 400 кв. м) и на CCC в The Mall (900 кв. м).
В сегмента на бързо оборотните стоки хранителните вериги Billa, Lidl, Kaufland също търсят нови локации в цялата страна. Брандовете за дома и обзавеждане също са активни. Praktiker продължава експанзията си със самостоятелни магазини в страната, докато JYSK влиза в търговските центрове, където затварянето на Carrefour и Piccadilly освободи големи квадратури.
Периодът завършва без новооткрити площи, а наемният пазар е концентриран в съществуващите търговски центрове. Площта на модерните търговски центрове остава 738 хил. кв. м. Предлагането се очаква да нарасне в следващите години с откриването на Grand Kanyon в София и Plovdiv Plaza в Пловдив. Под това име в началото на 2018 г. се очаква да отвори бившият мол Galleria Plovdiv, който в момента е затворен за цялостно преустройство.
На инвестиционния пазар големи придобивания на добре работещи търговски центрове са в процес на договаряне. Нивата на доходност остават стабилни – 8%.