Строителната продукция в България изглежда все още е далеч от стабилизацията. През октомври индексът, изчисляван от Националния статистически институт (НСИ) е достигнал ново най-ниско ниво от 78,1 пункта.
Предишното най-ниско ниво е от юли т.г. – 80,5 пункта.
Предварителните оценки на НСИ показват, че през октомври строителната продукция ускорява спада си до 2% спрямо септември и 14% на годишна база спрямо понижение от съответно 1,6% и 10,5%, отчетено през септември.
Спадът в строителния сектор продължава да се определя от намалението на строителната продукция при сградното строителство. За месеца е отчетено понижение от 3,3%, а на годишна база – 14,6%.
При инфраструктурното строителство месечният спад достига 0,6%, а годишният – 13,3%. Лошото представяне на този сегмент от строителния бранш продължава да се определя от по-бавното усвояване на европейските фондове и забавянето на ключовите проекти, финансирани със средства от Европейския съюз (ЕС). Частните инвестиции в сектора не успяват да го издърпат от кризата, защото се концентрират основно в най-големите градове.
Раздвижване при инфраструктурното строителство се очаква през следващата година, когато ще стартират пътните ремонти, финансирани с европейски пари, както и ремонтите на някои жп отсечки. Тече подготовката и на участъци от магистрала “Хемус”, които също може да започнат да се строят към края на 2017 – началото на 2018 г.
Големите водни проекти и строителството на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле се отлагат за след 2018 г., както и мгистралите София – Калотина и Русе – Велико Търново.