Столичната община подготвя специална наредба за градската среда, която ще детайлизира изискванията към цялостната визия на градските пространства. Тези изисквания бяха заложени в последните промени на Закона за устройството на територията (ЗУТ) и Закона за устройството и застрояването на столицата.
Това съобщи главният архитект на София Здравко Здравков на 10-то издание на конференцията за пазара на имоти BalREC.
С промени в Закона за устройството и застрояването на Столичната община се въвеждат по-строги правила за големите жилищни проекти – над 20 хил. кв. м РЗП. Строителството на такива комплекси и сгради няма да се разрешава, ако инвеститорът не гарантира транспортното им обезпечаване и необходимите паркоместа.
Отделно в ЗУТ се въвеждат и допълнителни изисквания към действието на подробните устройствени планове.
Новата наредба за градската среда се планира да бъде готова през следващата година, след като Народното събрание приеме промените в двата закона, обясни Здравков пред журналисти.
Наредбата ще детайлизира изискванията към това как трябва да изглеждат градските пространства, за да придобие София единна и по-добра визия. Ще се залагат например изисквания за цветове на фасади, шрифтове на табели, вид осветителни тела и тип светлина, настилки по улиците и тротоарите, градско обзавеждане.
В момента е започнал процес по 3D сканиране на района по ул. „Граф Игнатиев” в София и още няколко близки пресечки, откъдето ще тръгне прилагането на новите правила. След като се направи 3D модел, ще се заложи и търсената визия на района, на която ще трябва да отговорят всички собственици и инвеститори.
Арх. Здравков изрази надежда да не се стига до налагане на санкции на собствениците заради визията на сградите. Той обаче посочи, че в и сега съществуващото законодателство има достатъчни механизми, които позволяват санкциониране при неизпълнение на задълженията им по осигуряване на безопасност и добър външен вид на имотите.
Що се отнася до трафика в столицата, арх. Здравков посочи, че няма как да бъде въведена такса за влизане на автомобили в центъра, преди да приключи изграждането на цялостната транспортна, велосипедна и пешеходна система, както и на системата на буферните паркинги.
Той подчерта, че предишните прогнози за демографското развитие на София и броя на автомобилите не са били никак точни и силно се разминават с реалността.
Главният архитект отново подчерта ангажимента си за развитие на адекватна транспортна и веломрежа, както и на достъпни за пешеходци градски пространства.