Всички кредитни посредници трябва до 21 януари 2017 г. да подадат документи за регистрация в Българска народна банка (БНБ), ако искат да продължат да упражняват дейността си. За целта ще трябва да платят такса в размер на 3 хил. лв., става ясно от обнародваната в Държавен вестник Наредба 19 на БНБ.
Въпреки че за промените се говори от месеци, едва сега станаха ясни детайлите и пълните текстове на нормативния акт.
Според обнародвания документ, за да бъде вписано в регистъра, лице, което възнамерява да извършва дейност като кредитен посредник, подава до БНБ писмено заявление и регистрационен формуляр по образец на БНБ. Документите за регистрация се представят на хартиен носител, а регистрационният формуляр - в електронен вид, подписани с квалифициран електронен подпис.
Кредитните посредници са длъжни да уведомяват в 15-дневен срок БНБ за всяка промяна в информацията, представена във връзка с вписването в регистъра. Всяка корекция на данните ще им струва по 500 лв., съгласно чл. 8 от Наредба 19.
Според централната банка „кредитен посредник” е лице, което не действа като кредитор или нотариус, свързва пряко или непряко потребител с кредитор или кредитен посредник и при извършване на своята търговска дейност срещу заплащане в парична или в друга форма извършва поне една от следните дейности:
- представя или предлага на потребители договори за кредит по смисъла на чл. 1, ал. 2 от Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители (ЗКНИП); - съдейства на потребители, като извършва друг вид подготвителни или преддоговорни действия по договори за кредит по смисъла на чл. 1, ал. 2 от закона; - сключва с потребители договори за кредит по смисъла на чл. 1, ал. 2 от закона от името на кредитора.
Лицата, които само свързват потребителите с кредиторите, без да извършват някоя от посочените дейности, не попадат в обхвата на закона за ипотечните кредити и за тях не се изисква регистрация като кредитни посредници, посочват от банката.
Към заявлението трябва да се приложат документи, доказващи, че заявителят има сключена и изцяло заплатена годишна застраховка „Професионална отговорност“. Необходими са също:
- копия на сключените договори с кредиторите, с които заявителят е обвързан; - документ за платена такса; - заверено копие на документ за самоличност на физическото лице; - формуляр за уведомяване за упражняване на свободата на установяване, съответно на предоставяне на услуги – в случаите, когато заявителят възнамерява да извършва дейност в друга държава членка; - нотариално заверено копие от диплома за завършено висше образование; - свидетелство за съдимост или друг аналогичен документ в случай, че физическото лице не е български гражданин; - декларация, че не са обявени в несъстоятелност като едноличен търговец или неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, освен ако са с възстановени права; - попълнен въпросник-декларация по образец за придобити познания и компетентност в областите по чл. 48, ал. 2 и 3 ЗКНИП и за репутация.
Българската народна банка ще съхранява всички документи, представени на хартиен носител и в електронен вид от кредитните посредници за вписването им в регистъра и за заявените промени, в срок 5 години от датата на заличаване от регистъра на съответния кредитен посредник или от датата на отказа за регистрация.