Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата. Това каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) Лазар Лазаров пред БНТ, цитиран от пресцентъра на пътната агенция.
Той представи последния вариант на проектното трасе, обсъждан на Комитета за наблюдение в частта на магистрала "Струма".
"Смятаме този вариант за най-балансиран към момента. Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле", каза Лазаров.
Десетилетия са обсъждани различни варианти на трасе - дълъг тунел, двулентов път на два етажа, които обаче са били изоставяни именно заради протести на еколози или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като районът е сеизмологичен, обясни Лазаров.
Последният проект на трасе през Кресненското дефиле е представен в АПИ преди шест месеца и предложението според този проект е едната посока на движение - от Кресна към Симитли, да минава по настоящото трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно - от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и пет малки тунела. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.
"Масово на Запад в планинските райони използват този вариант", подчерта Лазаров. Той посочи, че районът не е безопасен и затова се търсят оптимални и бързи варианти.
Лазар Лазаров обясни, че АПИ е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев като членове на Комитета по наблюдение на магистрала "Струма". Алпинистът Боян Петров, който пострада при инцидента в дефилето, вероятно е бил техен сътрудник. Те е трябвало да предложат мерки, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата. Лазар Лазаров каза, че в деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. Той уточни, че седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти на АПИ.
Лазар Лазаров посочи, че в деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.