Влаковете да станат част от градското движение в столицата – това планира новият главен архитект на София Здравко Здравков.
„За да накараме хората да спрат да ползват колите си, трябва последователност в изграждането на качествени, обвързани и безопасни велотрасета; специално внимание към пешеходните маршрути. Трябва да сменим модела на придвижване с автомобил от врата до врата. Това не може да стане без промяна на градския транспорт и изграждане на гръбнака от жп и метро. В Копенхаген, Мюнхен и Франкфурт от 50 години водят политика за освобождаване на центровете от коли“, казва той в интервю за вестник „24 часа“.
Архитектът обяснява, че за развитието на обществения транспорт е нужна система от интегрирани спирки като тази на “Искърско шосе” - ако хората идват с влак от Пловдив, да не ходят до Централна гара, а още оттам да се качат на метро или трамвай.
При третия метродиаметър обща жп и метроспирка ще има при Горна баня и при моста “Чавдар” и гара “Подуяне”. Така Централна гара вече няма да е крайна спирка, а влаковете ще тръгват от Казичене, “Искър”, “Подуяне”, “Захарна фабрика” , ще стигат до “Обеля” и ще станат част от градското движение.
Здравко Здравков обещава услугите на „Направление архитектура и градоустройство“ да бъдат дигитализирани, а междувременно да бъдат поставени еднакви бланки във всички райони.
Той планира и премахването на „градски бариери“ - имаме страхотно околовръстно, но ако искате от бул. “Черни връх” да стигнете пеша до “Драгалевци”, няма как да стане, дава пример той.
Архитектът възнамерява да се заеме с незаконната реклама и климатиците по сградите - паметници на културата.
Ще създам схеми за оцветяване на сградите в центъра, за да се оформи правилен и спокоен силует, казва той.
„Проблемът с гетата е световен. В началото на XX век само 10% от населението е било в големите градове, сега там живеят 50%, а до 2050 г. се очаква да са 70%. Създаването на социални жилища е неизбежно. Трябва да има политика за тези хора, защото, като тръгнем репресивно, трябва да знаем какво става след това“, обяснява той.
Що се отнася до въпросите към него дали в София ще има втора джамия, той отговаря, че решението за това е политическо.