Търсят се купувачи за малки парцели до 10 дка и масово запитвания за по-малки ниви - 3-4 дка. Това показват наблюденията на компанията за купуване и наемане на ниви „Агрион” за пазара в последните месеци. Най-честите причини за продажба на земя са покриването на разходи за лечение, пътуване в чужбина, покупката на друг имот или плащането на стари задължения. Друга причина за продажбата на ниви е липсата на възможности или желание от страна на собственика да се занимава с управление и обработване на земята. Част от собствениците продават земята си и при спорове с роднини, посочиха експертите.
Статистиката сочи, че след процеса на връщане на земята на реалните им собственици, картата на страната беше силно раздробена. В момента средният размер на парцелите е 5,5 дка, което е крайно недостатъчно за развитие на ефективно земеделие. Според анализа на „Агрион” по-малко от половината собственици притежават земя, която е изцяло комасирана. По-често тя е частично или напълно раздробена на малки части, с което се обяснява и амплитудата на цените между по-големите окрупнени парцели и по-малките.
„Хората посещават нашите офиси с желанието да се провери цената на земята или при намерение за продажба и търсене на купувач към момента. Затова и често ни се налага да обясняваме, че именно разпокъсаността на земеделските активи е една от сериозните трудност пред развитието и инвестициите в модерното земеделие. Когато имотът е неокрупнен, няма изградени напоителни съоръжения, цената му намалява”, посочиха от „Агрион”.
Когато става дума за управление – най-често собствениците и наследници прибягват към отдаване под аренда в кооперация или на частни арендатори. Забелязва се и известно увеличаване на дела на краткосрочните едногодишни договори за наем за сметка на по-дългосрочните - над 5 години. „Радваме се обаче, че в последната година специализираните фирми за управление на земеделски земи като „Агрион” вече са наложиха като фактор, към който биха се обърнали търсещите да продадат”, посочиха експертите на „Агрион”.
За една година, в техните офиси над 100 000 души са си направили безплатна консултация колко им струва земята. Плановете на компанията са да открие нови търговски точки и да разшири портфолиото си от услуги през следващата година.