България е третата най-перспективна дестинация в света за базиране на производство, показва третата годишна класация на консултантската компания Cushman&Wakefield. Данните са събрани от партньора на компанията в България Forton.
Страната ни се изкачва с 4 позиции спрямо миналогодишната класация, като е изпреварена само от Виетнам и Тунис.
Консултантската компания оценява държавите по три основни критерия – условия с 40% тежест в общата оценка, риск с 20% тежест и разходи с 40% тежест. Разиграни са и още два сценария – с по-висока тежест на разходите и на условията.
В условията се включват работната сила, логистиката и достъпа до пазарите, бизнес средата, времето за първа доставка и устойчивост (корпоративна социална отговорност). В риска влизат рисковете от природни бедствия, икономически, корпоративни и енергийни рискове, а в разходите – тези за труд, за електричество, за строителство и за регистриране на собственост.
Най-висока оценка страната ни получава по критерий разходи, а най-ниска – по критерий рискове. Съответно при сценария за водещ критерий разходи запазваме третата си позиция като най-перспективна дестинация за базиране на производство, докато при водещ критерий условия падаме на пета.
В топ пет на най-перспективните дестинации за производствените компании попадат още Литва и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Петнадесетицата се допълва от Естония, Коста Рика, Перу, Шри Ланка, Украйна, Унгария, Колумбия, Мароко, Словакия и Хондурас.
Най-добрата дестинация за базиране на производство сред вече установените държави за поредна година е Малайзия, следвана от Тайван и Китай. Четвъртото място е за САЩ, а топ 10 се допълва от Южна Корея, Канада, Сингапур, Турция, Тайланд и Индонезия.
В списъка с 30-те водещи производствени дестинации попадат още Япония, Полша, Филипините, Мексико, Русия, която обаче се срива с девет позиции в класацията, Холандия, Швейцария, Франция, Германия и други.
Азия като цяло остава предпочитана дестинация за локация на производствени компании със седем от първите десет страни в класацията. Ръстът на оперативните разходи в глобален план обаче връща бизнеса обратно у дома, особено в САЩ и Европа, посочва консултантската компания.