fallback

Изпълнители са чакали с месеци да получат разрешителни за строеж

Отчужденията и специалното строително министерство – основен виновник за забавянето на проекти по ОП „Транспорт“

17:20 | 10.06.15 г.

Промените в законодателството за отчужденията и разделянето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по времето на кабинета на Пламен Орешарски са основните „виновници” за забавянето на няколко проекта по оперативната програма „Транспорт” за периода 2007-2013 г. Това коментира министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски пред депутатите от транспортната комисия на Народното събрание по време на редовния блиц контрол.

В някои случаи забавяния е имало заради климатичните условия и наводненията, дъмпингови цени, предложени от изпълнителите, и последващи съдебни дела заради искане на допълнителни средства, както и заради други причини, допълни министърът.

Най-рисковите проекти, финансирани със средства от програмата, са Западната дъга на столичното Околовръстно шосе и жп линиите Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград и обхода на Габрово.

За Западната дъга транспортното министерство вече е взело решение за фазиране, като част от отсечката ще остане за новата оперативна програма „Транспорт” 2014-2020 г.

За жп линиите, ако останат дейности за след края на 2015 г., когато е срокът за завършването им, вероятно те ще са за сметка бенефициентите, т. е. ще се търси вариант за финансиране с пари от бюджета или със заем.

Припомняме, че по времето на предишното правителство на Бойко Борисов се въведе практиката отчужденията да не спират строителството на инфраструктурни обекти.

Разпоредбите обаче бяха отменени от Конституционния съд.

Служебното правителство на Георги Близнашки обаче подготви нови законови промени, с които отново въведе спорната практика.

Те бяха приети бързо от новото 43-то Народно събрание.

Новите разпоредби са вече в сила. Заварените случаи обаче се приключват по старите процедури, т.е. изчакват се съдебните решения. Това например заплашваше реализацията на проекта на Северната скоростна тангента, чието строителство започна едва преди няколко месеца благодарение са споразуменията, които Агенцията „Пътна инфраструктура” сключи със собствениците на имотите по протежение на трасето с благословията на Министерски съвет. Обектът обаче няма да може да бъде завършен изцяло до края на годината. Стремежът е за след 2016 г. да остане малък обем строителство, което да се плати от бюджета.

Правителството на Пламен Орешарски раздели на две Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Идеята беше регионалното ведомство да се занимава с териториално планиране, а всичко, свързано с инвестиционния процес, да се поеме от специалното Министерство на инвестиционното проектиране, което беше закрито с връщането на Борисов на премиерския пост.

Специалното строително министерство бавеше с месеци разрешителните за строеж на големите обекти, за което експерти предупреждаваха още преди сформирането му. Допълнителни около шест месеца време бяха изгубени, докато ведомството заработи. Така, по думите на Московски, избрани изпълнители на обекти със сключени договори, са чакали, докато си получат нужните разрешителни, за да започнат работа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:08 | 12.09.22 г.
fallback