Кореспонденция със собствениците и живущите по електронна поща и на друг адрес, ясни срокове за извършването на неотложните ремонти, задължение за изготвяне на технически паспорти на блоковете. Това са само част от промените в Закона за управлението на етажната собственост, които е подготвило Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Текстовете са качени за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Становища могат да се изпращат до 23 юни.
С предложенията се прецизира текстът, с който се забраняват ремонтни дейности в самостоятелните обекти от многофамилните жилищни сгради, които биха довели до промяна на проектните характеристики на сградата, нарушаване на архитектурния вид и устойчивостта ѝ и безопасното ѝ ползване.
Въвежда се задължение собствениците да поддържат общите части и самостоятелните обекти в сградата в добро техническо състояние. В тази връзка общото събрание ще е длъжно да вземе решение за възлагане съставянето на технически паспорт в законоустановените срокове. За масовите жилищни сгради срокът изтича в края на 2017 г., но вероятно ще бъде удължен, както наскоро каза регионалният министър Лиляна Павлова.
Управителите на етажната собственост ще могат да комуникират със собственици и наематели и по електронна поща, предвиждат предложенията за промени в закона. Собствениците и наемателите ще могат да дават на управителя на етажната собственост и друг адрес за комуникация.
Общите събрания на входовете и блоковете ще се провеждат най-рано осем дни след изпращането на поканите до живущите, предвиждат още текстовете. Само при неотложни случаи се допуска провеждане на събрание след 24 часа.
Копие от протоколите от заседанията на етажната собственост ще се предоставят на живущите. Новите блокове трябва да си изберат управител до 6 месеца от възникването на етажната собственост, записано е още в законопроекта.
Домоуправителите също така ще могат да издават на живущите документи за наличието на задължения към етажната собственост.
Предвижда се и възможност сдружения на собствениците от няколко входа в един блок да могат да се обединяват.
В текстовете изрично се подчертава, че при продажба на жилище в многофамилна жилищна сграда членството в сдружението се прехвърля на новия собственик. За старите задължения преди продажбата ще отговаря предишния собственик на апартамента.
Когато управителите се регистрират в общината, ще трябва да предоставят и копие от протокола от заседанието на етажната собственост. Остава срокът от един месец за вписване на новоизбрани домоуправители.
Запазва се и възможността кметовете да задължат собствениците, при подадено уведомление от страна на управителния съвет на етажната собственост, да съберат пари за неотложен ремонт. С новите разпоредби се въвежда и срок, в който живущите трябва да са събрали парите и да са извършили ремонтните дейности – не по-късно от три месеца, след като домоуправителят се е оплакал в общината, че не може да проведе общо събрание и/или да събере необходимите средства.
Кметовете ще имат правото и да задължат собствениците, които отказват достъп до апартаментите с цел съставяне на технически паспорт, да го направят.
Таксата за поддръжка на входа (блока) и режийни разноски се предвижда да се плаща по равно от всички, независимо от това на кой етаж живеят.
Освен санкциите за кметовете, които не вписват сдружения на собственици в публичните общински регистри, се въвежда и санкция за домоуправителите, които не подават оплаквания до общината заради проблеми при провеждането на общите събрания и невъзможност да съберат пари за спешни ремонти. Глобата е от 500 до 1 000 лева.