Най-малко 13 пъти ще трябва да скочи цената за паркиране в синя зона в София заради последната поправка в Закона за движението по пътищата, изчисляват от гражданското сдружение Софийски обществен съвет.
С подмяната на думата „такса“ с „цена“ в последната поправка на Закона депутатите замениха заложения досега административен режим за регулиране на уличното паркиране с търговски, отбелязват от сдружението в съобщение на сайта си.
В резултат търговското дружество, което експлоатира зоните и служебния абонамент в Столична община, вече ще дължи такса за ползване на тротоари, площади, улични платна и други терени за търговска дейност на открито. Към момента тарифата е 1,65 лв./кв. м/ден и 45 лв./кв. м/месец.
По груба сметка за 16 400 паркоместа „Център за градска мобилност“ ЕАД ще трябва да внася в бюджета на общината около 124 млн. лв. на година, изчисляват от Софийския обществен съвет.
При цена от 1 и 2 лева за час паркиране в съответно зелена и синя зона приходите, събрани от търговското дружество през 2014 година, са малко под 10 млн. лв. Това означава, че минимум 13 пъти ще трябва да скочат цените за зоните, за да успява фирмата да внася само таксата към общината, посочва се в съобщението.
С промените, внесени от Реформаторския блок и ГЕРБ, беше решено, че общините вече ще определят цена, а не такса за платено паркиране. Таксата беше незаконна, защото трябва да се определя върху определен разход на общината за паркирането, който не съответства на размера й. Това беше атакувано в съда и платеното паркиране беше обявено за незаконно.
Сега от Софийския обществен съвет питат не е ли по-разумно поправките да отпаднат и да се върне и приложи административният режим.
Гражданите са внесли призив до президента Росен Плевнелиев още миналия понеделник и очакват от държавния глава да наложи вето върху промените в Закона за движението по пътищата.