Започва изплащането на обезщетенията за имотите, през които преминава трасето на така наречената северната скоростна тангента на София, пише вестник „Сега“. Преводите на съответните суми на собствениците, през чиито имоти минава трасето, ще се правят след представяне на документи в деловодството на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Изискват се молба, актуална скица на имота, нотариално заверено копие от документ за собственост, удостоверение за наследници, за тежести, нотариално заверен споразумителен протокол за дяловете на наследниците или пълномощно, заверено копие от постановеното и влязло в сила съдебно решение. Сумите ще бъдат преведени по служебно открити от агенцията сметки в "Банка ДСК". Непотърсените средства ще отиват по сметка на областния управител на София-град.
Проектът се забави около 2 години заради спорове именно заради отчужденията и ниските оценки на терените. Имаше и протести на собственици. След преговори беше увеличен размерът на плащанията от броени стотинки на 20 лв. на кв. м, а в края на миналата година правителството отпусна целево 20 милиона лева за компенсация на отчуждената собственост. С промяна на закона беше дадена и възможност обжалванията на размера на обезщетенията да не спират изпълнението на значими инфраструктурни проекти.
Строителството на северната скоростна тангента започна на 18 февруари тази година, въпреки че отчужденията не са приключили по цялото 16-километрово трасе. Активно вече се строят 3 съоръжения. По едно от тях - на "Ботевградско шосе", е въведена и временна организация на движение. Върви подготовката за строежа на още 2 моста. Общо са предвидени 19 големи съоръжения и 5 пътни възела.
Проектът се финансира със 180 милиона лева по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г. Срокът за усвояване на средствата е до края на тази година. Обектът обаче няма да бъде завършен напълно и ще се наложи догодина строежът да продължи с пари от бюджета. Скоростното трасе край столицата ще прави връзка между пътя от Калотина до София с магистралите "Хемус" и "Тракия".
Междувременно започват процедурите и по отчужденията за продължението на магистрала "Хемус". Става дума за първия етап от 60 км след Ябланица. От Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) - звеното към регионалното министерство, което отговаря за разработката на новите магистрали, търсят оценител за определяне на обезщетенията за принудителното отчуждаване на имотите. Вече изтече срокът за подаване на оферти от консултантските фирми, предстои комисията да обяви кандидатите и да избере печелившия.
Идейният проект за първите 60 км от аутобана между София и Варна е готов, в ход са съгласуванията на инженерните мрежи. До 2 месеца се очакват проектите и за следващите два етапа от трасето до Шумен - общо 195 км. Въпреки липсата на финансиране за самото строителство, НКСИП работи по процедурите за проектиране в очакване от строежа на магистрала "Струма" по програма "Транспорт 2014 - 2020" да останат средства и за "Хемус".