Агенцията „Пътна инфраструктура“ (АПИ) очаква Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) да издаде разрешително за строеж на част от Северната скоростна тангента, съобщиха от Агенцията за Investor.bg. Ведомството е подало искане за разрешителното и след издаването му строителството върху имоти, които са на Столична община и са прехвърлени на държавата, ще може да започне, поясняват още от пътната агенция.
Проектът се финансира със 120 млн. евро от оперативната програма „Регионално развитие“ (2007-2013 г.) и е един от най-рисковите, защото трябва да бъде довършен до края на годината. В противен случай ще трябва да върнем средствата.
В края на януари изтече срокът, в който собствениците на имоти по трасето на пътния участък можеха да сключат доброволно споразумение с Агенцията във връзка с отчуждаванията. До изтичането на срока са подадени 193 заявления за споразумения, които в момента са в процес на подписване, при заведени почти 400 дела. Някои от заявленията обаче касаят повече от един имот, поясняват от ведомството.
За имотите, за които АПИ и собствениците не са успели да се договорят, ще се прилага действащото към момента законодателство, което на практика не спира строителството дори и при обжалване на отчужденията. Това означава, че изпълнителят на проекта трябва да бъде въведен във владение на терените и строителните дейности да започнат.
Проектът за изграждането на Северната скоростна тангента беше включен за финансиране в старата оперативна програма „Регионално развитие“ (2007-2013 г.) през 2013 г. като спасителен, за да се избегне загубата на средства по програмата заради други рискови проекти. И той обаче се превърна в рисков, след като собственици на имоти по протежение на пътя заведоха лавина от дела заради отчуждителните обезщетения.
Имотите бяха отчуждени за целите на строителството през 2013 г. Оценителите определиха цена от 0,2 лева за кв. м площ. Заради съдебните дела обаче и високият риск проектът да не се осъществи и в крайна сметка да изгубим „спасените“ с него средства от програмата, правителството даде мандат на пътната агенция да преговаря със собствениците.
Агенцията в последствие даде 100 пъти по-висока цена за обезщетенията – 20 лева за кв. м. Те ще се финансират с пари от бюджета, както и с още 18 млн. лева, които Еврокомисията отпусна.
Междувременно Народното събрание прие отново промени в Закона за държавната собственост, с които се улеснява строителството на инфраструктурни обекти от национално значение, каквато е и Северната скоростна тангента. Текстовете предвиждат жалбите срещу отчуждаването на частни терени за нуждите на строителството да не спират изграждането на обектите, за да няма забавяния заради съдебни дела.
Подобни разпоредби бяха въведени преди няколко години от предишния кабинет на Бойко Борисов, но бяха отменени през 2013 г. от Конституционния съд.