2014 г. скоро ще бъде история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция „Икономиката през 2014 г.“.
Настоящата 2014 г. бе динамична откъм сделки на пазара на бизнес имоти в България. Запази се и тенденцията нови компании да навлизат на пазара у нас, а в същото време български фирми успяха да закупят други големи компании и така да повишат пазарния си дял. Традиционно повечето от сделките с бизнес имоти бяха концентрирани в столицата, където компаниите могат да намерят най-много и добре обучена работна ръка, както и относително прилична инфраструктура около сградите.
Годината за продажбите на бизнес имоти премина изключително динамично, като се забелязва ръст в търсенето. Съответно се сключиха и повече сделки у нас в сравнение с минали години, обясни пред Investor.bg Калоян Богданов, маркетинг мениджър в компанията за недвижими имоти „Адрес“.
Според него в момента на пазара с бизнес имоти у нас се наблюдава навлизането на нови клиенти, които са по-малко утвърдени марки и бизнеси. Тези компании се възползват от повишеното търсене на продукти и услуги. „По време на криза стартират много нови бизнеси, които търсят площи“, смята Богданов.
От Национално сдружение „Недвижими имоти“ отчетоха, че търсенето е по-скоро за наемане за кратко на офиси. Според тяхно изследване заетостта в новопостроените бизнес центрове е изключително висока. Много фирми предпочитат да се изнесат от старите жилищни сгради и да се преместят в центровете. Експертите дори посъветваха строителите да свият отдаваните под наем бизнес площи. Част от компаниите продължават да търсят офиси само за няколко дни от месеца или пък за седмица, обясни Даниела Грозева, член на управителния съвет на сдружението.
За следващата година не се очакват изненади в търсенето на бизнес имоти, смята още Богданов. Според него е възможна появата на нови играчи, свързани с търговията, IT сферата и неправителствени организации.
Засилване на конкуренцията за търговските площи
Според брокера през следващата година в България ще се изостри допълнително конкуренцията на пазара на търговски площи. Причината за това е засиленото търсене на такива имоти, каза още Богданов. Той добави, че дори и в момента наемането на търговски площи се осъществява още преди да се освободи имотът. Именно заради това ние препоръчваме на купувачите да работят със специалисти, поясни Богданов.
Пред инвеститорите, които планират бъдещи качествени жилищни проекти, стои предизвикателството за избор на терен, смята експертът. Те имат две основни възможности за намиране на подходящия парцел – или да открият качествена, свободна локация, или да разчистят застроени терени, на които могат да бъдат издигнати нови постройки, категоричен бе той.
Продажби на зелено
Строителството започва леко да се съживява и на пазара излизат повече сгради, които вече се продават и „на зелено“, обясни и Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties. Според нея на пазара в момента излизат по-малки сгради от строители, които имат натрупан опит и история и на които купувачите са склонни да се доверят. „Има засилено търсене и на парцели за строителство в София, което е знак, че можем да очакваме по-голямо раздвижване и предлагане на нови проекти през следващата година“, смята още Стойкова.
Според нея най-сериозно раздвижване през тази година е имало на пазара на бизнес имотите. Търсенето обаче е основно за наеми, а не толкова за покупка. „Появяват се и инвеститори, които търсят да закупят магазини и офиси с цел вложение и отдаване под наем“, смята Стойкова. Този бизнес в повечето случаи се изисква по-голяма инвестиция.
Според нея търговските площи и по-конкретно - отдаването им под наем, заедно с жилищния пазар се оформиха като най-динамичните сегменти от пазара тази година. Тази тенденция се очаква да продължи и през 2015 г., категорична бе тя.