Наемите на столичния бул. „Витоша“ нарастват с 10% в последната година. Въпреки това обаче България е едва на 60-а позиция в света по наем на квадратен метър за магазин на главна търговска улица, става ясно от изследването „Главните търговски улици по света“ на международната компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield, представено от Forton в България.
В проучването са сравнени най-популярните търговски улици от над 330 дестинации в 65 страни по света, като са използвани последните известни данни от септември тази година.
Според анализа наемите на столичния бул. „Витоша“ нарастват с 10% за последната година до 44 евро/кв. м месечно. Това обаче не помогнало на страната ни да запази позицията си от миналата година, когато бе 59-а. В сегашната класация анализаторите са включили и столиците на Катар и Сърбия – Доха и Белград, което също е фактор България да спадне с едно място в обзора.
През 2005 г. Витошка зае 22-рото място в класацията на консултантската компания Cushman&Wakefield Healey & Baker за най-скъпите търговски улици в света. С настъпването на кризата и заради строителството на метрото и ремонтите обаче търговската улица, някога притегателен център на водещи луксозни брандове, изгуби позициите си и потъна до 59-та позиция в същата класация.
В Европа страната ни запазва преднина единствено пред Македония и естонската столица Талин, които отчитат по-ниски нива на наеми - 40 евро и съответно 30 евро на кв.м. на месец. Наемите на столичния булевард „Витоша” са достигнали 528 евро на кв. м годишно, докато през миналата година те са били по 480 евро на кв. м.
Търговците се завръщат
„Наемите започнаха да растат тази година за първи път от десетилетие. Интересът към главните търговски улици се възвръща, тъй като те все още имат няколко ключови привлекателни характеристики за търговците – ограничено предлагане на площи и съответно ниска конкуренция в съчетание със стабилен трафик“, обяснява Росен Генев, партньор и мениджър „Търговски площи“ във Forton. Според него това позволява на много от тях да останат печеливши дори при по-високи номинални наеми и по-неблагоприятни търговски условия в сравнение с нов търговски център.
„Бул. „Витоша“ е най-престижната търговска улица в България, където през последните две години новооткритите заведения започнаха да привличат нарастващ поток от посетители. Извършената реконструкция на булеварда, както и освобождаването на подходящи като размер помещения дават отлична възможност за международните марки да отворят свой магазин в столицата, при едни от най-изгодните наеми в Европа”, смята Генев. Незаетите площи са едва около 6% от общо 22 хил. кв.м в основната търговска зона на булеварда, сочат данните от последното проучване на компанията. Това е по-добра заетост, отколкото можем да видим в много от търговските центрове, смята още специалистът.
София не се отличава с голям пазар на луксозни стоки и високият клас мода и бижута съставляват малка част от пазара за разлика от други европейски столици. В същото време новите търговски центрове у нас продължават да се конкурират за потребителите и за големите търговски марки през 2014 г., става ясно от доклада.