Българското законодателство, което е позволило замяната на частни горски имоти с държавни, е несъвместимо с правилата на ЕС за държавната помощ. Това е показало задълбочено разследване на Европейската комисия.
Според евроекспертите законът, който е бил в сила при присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., е дал селективно предимство на предприятията, които са се възползвали от заменките. Това е довело до нарушаване на конкуренцията в рамките на единния пазар, съобщи ЕК.
Сега България трябва да си възстанови несъвместимата държавна помощ от предприятията, които са я получили, или да отмени съответните замени.
Общият брой на сделките за замяна през разглеждания период е бил значителен — общо 132. На броят на отделните случаи, при които е необходимо възстановяване на помощта, се очаква да бъде много по-малък.
Разследването на ЕК е започнало след две жалби, получени през юни 2011 г. Направен е анализ на сделките за замяна на горски имоти и на последващата промяна на предназначението на земите в някои случаи.
Комисията се е съсредоточила върху периода от 1 януари 2007 г. до 27 януари 2009 г., когато замените са преустановени от българските власти.
Съгласно спорното законодателство частните собственици на гори са имали право да ги заменят с гори държавна собственост. Стойността на частните и държавните имоти е била определяна чрез административен метод.
Комисията не е получила уведомление за схемата, за да я одобри предварително, което се изисква според правилата в Договора.
При разследването Еврокомисията установила, че административните цени при сделките за замяна не са били актуализирани редовно и не са отчитали достатъчно пазарните аспекти. Затова в повечето случаи те са били относително различни от пазарните цени на подобни горски имоти. В резултат частните участници в сделките са получили конкурентно предимство.
Заключението е, че такава помощ е несъвместима с правилата на ЕС. По-специално, Комисията не е открила доказателства, че помощта е била ограничена до необходимия минимум за постигането на определена цел, се казва в съобщението.
Направено е и проучване за промяната на предназначението на заменените гори в земя за строителство в редица случаи. Заключението е, че макар промяната да увеличава стойността на земите, това не е било финансирано от държавни ресурси и следователно не е държавна помощ.
В съобщението се уточнява, че физическите лица, които не извършват стопанска дейност, свързана със заменените имоти, не попадат в обхвата на правилата на ЕС за държавна помощ, тъй като те не се считат за предприятия. Следователно от тях няма да се изисква да възстановят получените предимства.
Освен това, ако предимството, получено от дадено предприятие, не е надвишило еквивалента на 200 хил. евро в рамките на три години (и ако са спазени другите изисквания на регламента de minimis), това не се счита за държавна помощ и също не подлежи на възстановяване.