fallback

Война на молове

Търговските центрове преразглеждат концепциите си, за да останат атрактивни за клиентите

08:19 | 16.07.14 г. 4
Автор - снимка
Редактор

Ако идеята за препозициониране на старите търговски центрове се зароди още някъде около подготовката на втората вълна молове, които излязоха на пазара, в момента необходимостта от промяна в първоначалната концепция на някои проекти е все по-видима на фона на засилващото се предлагане и битката за клиенти.

Разместването на пазара за някои проекти може да се окаже най-важният фактор за тяхното оцеляване на фона на поредната вълна молове, които се очаква да отворят врати, и на съществуващите по-модерни търговски площи.

Новата вълна от молове е концентрирана в София – три търговски центъра ще отворят врати до края на тази и в началото на следващата година. От края на 2012 г. и през 2013 г. бяха открити други два мола, които вече се наложиха като успешни концепции на пазара и привлякоха част от наемателите на някои от съществуващите проекти.

И старите концепции на пазара на търговски площи обаче могат да заживеят нов живот, стига да си намерят инвеститор и да се променят така, че да станат привлекателни за търговците и посетителите. Примерите за такива сделки са вече няколко – в Плевен, във Велико Търново и вече в София, с първия търговски център от съвременен тип, който също ще бъде обновен.

Придобиването и препозиционирането на търговски центрове, които са изпитвали проблеми или които са „замразени“, е друг източник на конкуренция на и без това сгорещения пазар на търговски площи у нас. Световните вериги, които навлязоха в България, вече поглеждат към пазарите извън София и планират експанзия. Това може да бъде допълнителен стимул за инвеститорите в търговски площи, тъй като точно наличието на известни международни брандове е ключово за бъдещето на търговските центрове.

Същевременно обаче пазарите в София и Пловдив остават най-обещаващи от гледна точка на потенциала за инвестиционни сделки най-вече заради демографските характеристики на двата града и покупателната способност на населението, както и по-слабата наситеност с търговски площи на фона на други градове в страната (например Бургас, Стара Загора и Русе).

Сделката за City Center Sofia – какъв сигнал е за пазара

Молът яхна вълната на проектите, които търсят възраждане. Крак повлече Мол Плевен (в момента Панорама мол), последван от Central Mall във Велико Търново, чието управление беше поето от Assos Capital.

Сделката не маркира нов етап от развитието на инвестиционния пазар, но е сигнал за чуждите инвеститори, че щом нов чужд инвеститор е влязъл на българския пазар – опортюнистичният фонд Revetas Capital, и други могат да го последват, коментира пред Investor.bg Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.

Според Георги Киров, директор „Инвестиционни услуги“ в Colliers International, на пазара на търговски площи – молове и търговско-складови сгради от типа „big box”, има потенциал за други подобни сделки.

Генев допълва, че активите са привлекателни и за български, и за чужди инвеститори, тъй като цените им са изключително ниски на фона на първоначалните инвестиции в тях.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:20 | 13.09.22 г.
fallback