При покупка на имот информация ще се подава само в Имотния регистър към Агенцията по вписванията, след като сделката е минала през нотариус. Това съобщи пред журналисти изпълнителният директор на Агенцията Венцислав Спирдонов.
Агенцията ще извлича по служебен път необходимите скици от кадастъра и ще праща информация към общинските служби за местни данъци и такси.
Това ще стане след около година, а в момента за оптимизирането на системата се работи по проект към оперативна програма „Административен капацитет“ (ОПАК).
Спиридонов припомни, че се работи и за въвеждането на система, чрез която по електронен път ще се издава удостоверение за тежести на имоти. „Сега, ако имате имот в Балчик, за да извадите такова удостоверение, трябва да отидете на място в общината и да загубите два дни. След като приключи проектът, заявката ще се праща по електронен път, на място удостоверението ще се разписва от съдия и пак ще се връща по електронен път“, обясни Спирдонов.
Агенцията разработва и система за справки чрез мобилни устройства, съобщи още той.
Освен това ще бъдат подобрени и системите на регистрите БУЛСТАТ и Търговския регистър, който ще има англоезична версия на основната информация за фирмите. Подобренията в Търговския регистър трябва да са факт до октомври 2014 г.
Очаква се с промяна на Търговския закон регистрацията на нова фирма да става за ден, след като отпадне възможността тя да бъде обжалвана в тридневен срок, което удължава процедурата.
Спиридонов посочи още, че 70% от фирмите подават онлайн финансовите си отчети, затова ги няма опашките пред Агенцията от предишни години.
Той напомни, че с цел превенция на измамите с фирми Агенцията по вписванията от две години праща sms известия при промяна на обстоятелствата, ако собствениците поискат тази услуга. Засега обаче само 4000 души са се възползвали от нея.