Между 6 и 9 от нереализираните проекти за търговски центрове могат да преодолеят затрудненията, ако бъдат подкрепени от настоящите им кредитори и нов инвеститор, според консултантската компания Forton.
Кръгът на инвестициите с потенциал е дори още по-широк, ако се добавят търговските центрове с по-малки размери, разположени в центровете на градове с под 100 хиляди жители, посочват експертите.
“Банките, финансирали една част от засегнатите от кризата обекти, вече предприемат мерки за стабилизирането им. Някои от останалите вече са потенциални цели за нови инвеститори, които смятат, че ще могат да ги преструктурират успешно“, коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на компанията.
„Това далеч не означава, че за всички проблемни проекти ще бъдат намерени решения. Пазарната ситуация и степента на затрудненията се различават съществено от проект до проект и от пазар до пазар“, допълва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ в компанията.
За да бъдат преструктурирани успешно, са необходими няколко условия: финансиране, отлично местоположение и готовност от страна на кредитора и инвеститора да работят при настоящите пазарни наеми, казва още Генев.
„Големите вериги очакват наеми, определяни от действителните обороти, и висока обща заетост на мола. Част от търговските центрове са в параграф 22, тъй като имат нужда от наематели, за да повишат заетостта си, но не могат да ги привлекат, ако вече нямат достатъчно заети площи“, пояснява той.
Друга част от проектите имат нужда от финансиране, за да преодолеят структурни недостатъци като неефективни разпределения, или за довършване на отделните магазини по изискванията на наемателите.
Според компанията “Панорама мол” в Плевен, чието строителство започна по време на пика на пазара – 2007 г., и заради кризата така и не отвори врати, демонстрира пътя на възстановяването на качествените проекти.
Два месеца преди официалното му откриване заетостта в мола надхвърля 70 на сто. Магазини там ще открият веригата за облекло H&M, която отваря първия си магазин в Северна България, модният бранд Kenvelo, веригата за обувки Deichmann, кино „Арена“, „Хиполенд“, „Зора“, Sport Vision, ресторанти „Майстор Миро“ и McDonalds, дрогерия dm, аптека Subra и други.