Черноморските общини сами ще решават за какъв период от време и в кои райони на населените места да налагат забрана за строителство. Това предвиждат предложени от Снежина Маджарова и група депутати от ГЕРБ промени в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), приети на първо четене на днешното заседание на парламентарната комисия по инвестиционно проектиране.
В момента строителството в курортите е забранено за периода 15 май – 1 октомври. Според вносителите на поправките в закона обаче това лишава общините от възможността да провеждат собствена политика по отношение на туризма, тъй като не навсякъде в урбанизираните територии се извършва туристическа дейност.
Освен това повечето от Черноморските общини все още нямат общи устройствени планове, в които да е определено къде са туристическите зони. С приетите поправки се дава възможност на местните власти сами да определят тези зони и режима на строителство в тях. Ако обаче общинските съвети не приемат регламент за строителството през активния сезон, ще важи правилото строителните дейности да са забранени от 15 май до 1 октомври, освен ако не се налага спешен ремонт.
Предвижда се и възстановяване на стария режим на определяне на преместваемите обекти в 100-метровата зона “А” от крайбрежието. С промени в ЗУЧК се прие преместваемите обекти в ивицата да бъдат премахнати до 2014 г. и в нея да се разполагат само пейки, спирки и други елементи на т. нар. градско обзавеждане. Според Снежина Маджарова обаче това ще ограничи търговията, както и културните програми на общините, които често поставят временни съоръжения за провеждането на различни културни събития в крайморските паркове. Депутатът се опасява и от загуба на работни места.
Същевременно депутатите приеха и поправки в ЗУЧК, предложени от Димчо Михалевски и група депутати от БСП. Между първо и второ четене ще се изработи единен проект за изменение на закона.
Според предложенията на Михалевски плажовете ще се диференцират според това дали попадат в национални курорти, курортни комплекси, ваканционни, вилни и туристически селища, населени места, къмпинги и вилни зони или са извън урбанизирани територии. Според местоположението им, степента на урбанизация и инфраструктурата се предлага да се определят и концесионните такси и наемите.
Предвижда се също така, ако предложенията за промени в закона бъдат приети, да се променят всички договори за концесия и наем на плажовете.
Друго предложение е допустимата площ на преместваемите обекти да се изчислява на базата на общата площ на плажовете, а не на активната им площ, за да се компенсират намалените приходи на концесионерите заради рестрикциите, въведени със ЗУЧК, когато той влезе в сила през 2008 г.
Предвижда се да се даде възможност на концесионерите и наемателите на плажовете да намалят частта от плажа на разположение за свободно плажуващи до от 30 до 50% от площта на ивиците, в зависимост от категорията на плажа. В сегашните разпоредби е предвидено поне половината от площта на плажа да е на свободен достъп и без платени плажни съоръжения.
Депутатите приеха и промени в Закона за кадастъра и имотния регистър, с които се предвижда да се въведе възможността гражданите да заявяват и получават документи от агенцията по кадастъра от всяка точка на страната, а не от населеното място по местонахождение на имотите.
Услугите ще могат да се заявяват и получават по електронен път. Предлага се да се увеличат и офисите на агенцията за обслужване на клиенти чрез разкриване на изнесени работни места, както и да се даде ограничен достъп до системата на нотариусите.