Строителният бизнес се готви за тежка битка с държавата – възстановяването на ДДС за изграждането на прилежаща инфраструктура върху държавни и общински имоти.
С подобен проблем са се сблъсквали на практика всички инвеститори, без значение от типа сграда, която строят – било то жилищна сграда, офис или търговски център или индустриален имот.
Практиката у нас е да не се възстановява ДДС за изградената съпътстваща инфраструктура, която се явява дарение за общината (или държавата – в зависимост от собствеността на терена, върху който е изградено съоръжението), въпреки че в повечето случаи е ключова за експлоатацията на самия обект (например улица, канализация, пътен възел, кръстовище или друго съоръжение).
Според бизнеса реалистичният срок за въвеждането на нови текстове в данъчното законодателство е 2015 г. Борбата с администрацията обаче няма да е лесна, особено щом касае данъчните постъпления в хазната.
Кой, кога и защо строи
По принцип прилежащата инфраструктура в много случаи е предвидена за изграждане от общините в градоустройствените планове или в плановете за застрояване на отделни терени. Местните власти обаче обикновено нямат средства за строителството и на практика принуждават инвеститорите да я изграждат сами и за собствена сметка. В последствие построеното се прехвърля на общината (държавата), но данъчната администрация не признава разходите за строителство извън самата инвестиция за конкретния обект заради постановки в Закона за ДДС.
Непризнаването на разходите за съпътстващата инфраструктура ощетява двойно инвеститорите – с тях се увеличава финансовият им резултат и те плащат по-висок данък върху печалбата. Затова много фирми прибягват до други начини за "отчитане" на тези разходи. Други пък преглътнаха горчивия хап и се отказаха да си търсят правата в съда заради дългата и тромава процедура.
Предложения за законодателни промени
С проблема даде заявка, че ще се заеме новоучредената Асоциация на собствениците на бизнес сгради в България. Организацията обяви намеренията си да направи предложения за законодателни промени, а идеите й вече намират доста широка подкрепа. Бизнесът настоява разходите по изграждането на съпътстваща инфраструктура да се признават като присъщи, за да може инвеститорите да ползват данъчен кредит.