Образованието е един от най важните фактори в модерното общество, а мисията му е видоизменена заради начините, по които хората общуват и имат достъп до знание. Обществото е различно и целта не е да се осигури количественото знание, каза проф. д-р Кристиан Банков, бивш заместник-ректор в Нов български университет, в ефира на Bulgaria On Air.
„Образователната система произвежда деца без бъдеще заради липса на знания - почти половината деца в България са недообразовани“, заяви и бизнесменът Явор Джонев, председател на „Институт за прогресивно образование“ и гражданска инициатива Диалог в бъдещето.
Необходима е дългосрочна стратегия, за да се осъществи образователната реформа в България, защото в мандата на едно правителство няма как да се усети промяна, коментираха Банков и Джонев. Трябва да се създаде национален съвет за образователна реформа, който да обедини не само преподавателите и бизнеса, но и други заинтересовани страни, смятат те.
В тази сфера преквалифицирането е с изключителна продължителност и присъстват навиците от 1989 г., смята Банков. „Това, което социализмът е изградил като манталитет, сега се възпроизвежда“, коментира той. По думите му трябва да се насърчи академичното развитие и да се преодолее завареното положение на обожествяването на професора, чието мнение никой не може да оспори. „Необходима е децентрализация в системата“, заключи проф. Банков.
Важно е проследяването на развитието при студентите след завършване на университета, въпреки че може да не е правдоподобно, каза още бившият зам.-ректор на НБУ. Той обясни, че 73% от студентите работят по време на обучението си и е необходимо да се промени системата, така че да не се изисква постоянно физическо присъствие.
Университетите трябва да се вслушват в това, което търсят компаниите, но от друга страна трябва да изпреварят това търсене и да се превърнат в един от източниците на иновации, за да не слугуват на бизнеса, смята Банков.
В IT сектора например има сериозен недостиг на кадри, както количествено, така и качествено, каза Джонев. „Основната ни теза е промяна в същността на образованието – общуването между преподавателя и студента. Необходимо е да се измести фокусът върху компетентностите, които обединяват знания и умения, защото сега всичко е съсредоточено основно върху знанията и много малко върху уменията“, смята бизнесменът.
За подобряване на образователната система в България Джонев предложи някои мерки. Първата е да се публикуват данни за състоянието и резултатите й. Трябва да се постигне единодушие за задължително образование на всички деца до завършване на гимназията. „В момента има някои, които въобще не стъпват в училище поради различни причини, а има и такива, които присъстват без никакъв ефект“, коментира още той.
Европейското финансиране в следващия програмен период (2014-2020 г.) може да осигури необходимите средства за дългогодишно устойчиво финансиране и професионализиране на учителската професия, защото децата имат нужда от най-добрите педагози, каза още Джонев.