Пазарът на употребявани автомобили в редица европейски страни е във възход. Това става на фона на поскъпването на новите коли заради инфлацията и в условията на по-високи мита върху вноса на автомобили в САЩ, наложени от администрацията на американския президент Доналд Тръмп.
Защо автомобил "втора ръка"?
В Испания две трети от тези, които планират да си купят кола, предпочитат автомобилите втора ръка вместо новите, най-вече заради по-ниските цени на употребяваните превозни средства. Това сочи проучване на испанския Институт за проучвания в автомобилния сектор (Ideauto).
Пабло Барио, който живее в столицата на Испания Мадрид, неотдавна си е купил употребяван автомобил. "Имах Opel Astra, който не покриваше екологичните изисквания. Тъй като живея в Мадрид, щеше да бъде невъзможно да продължа да го карам в града", посочва 36-годишният мъж.
Преди няколко години Пабло започва да си търси друга кола. "Накрая си купих малък ван Volkswagen Caddy от пазара на употребявани превозни средства, тъй като беше много по-евтин в сравнение с чисто новите. Ванът беше едва на две години и с малко километри пробег", разказва Пабло Барио пред вестник El Pais.
Испанската компания Flexicar е сред лидерите на пазара на употребявани автомобили. Дружеството посочва, че през последните 5 години той нараства с равномерни темпове.
"След пандемията се увеличиха сроковете, в които купувачите на нови превозни средства, могат да ги получат, дори след като са ги платили. Заради това много хора, на които им трябва веднага превозно средство, откриха, че пазарът на употребявани превозни средства е решение за техните проблеми", посочват от Flexicar.
Срокът за доставка при покупка на нов автомобил може да варира от три до шест месеца. Когато се купува употребяван автомобил, купувачът почти веднага може да получи колата, отбелязват представители на испанската компания. Те акцентират и върху факта, че застраховките от типа на "Автокаско" са по-евтини за автомобилите втора ръка в сравнение с тези, които се предлагат за новите коли.
Пазарът на употребявани автомобили в България
Употребяваните коли у нас поскъпнаха средно почти двойно след края на пандемията, сочат данни от обявите за продажба на автомобили втора ръка, публикувани в специализирани сайтове. Те продължават да поскъпват на фона на сериозния ръст на цените на новите автомобили.
Още в края на април 2024 г. заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) в България Любомир Доросиев акцентира пред БТА върху сериозното поскъпване на новите автомобили.
"Ако по време на пандемията и малко след нея се сблъскахме със сериозна липса на нови автомобили, то днес проблемите са различни. Автомобили има, за нови се чака по-малко, но цените им са двойни. Ако едно клиент в Западна Европа е плащал от бюджета си 700-800 евро на месец за нова кола, сега плаща двойно повече и това определено не се връзва със сметките му", посочи експертът.
Колите на старо с бензинови двигатели постепенно изместват дизеловите, които доминираха пазара на употребявани автомобили в България години наред, установи справка на БТА сред специализираните сайтове.
Митата на Тръмп
По-рано тази седмица Доросиев коментира пред БТА евентуалните последици за пазара на употребявани автомобили у нас от по-високите мита върху вноса в САЩ, въведени от американския президент Доналд Тръмп.
Любомир Доросиев посочи, че вносът на американски автомобили втора ръка е основно свързан с коли, които са ударени или са с други проблеми. Търсят се, защото цената им е ниска. Някои от тях се купуват, за да бъдат ремонтирани и препродадени, показват наблюденията му.
Експертът смята, че допълнителното облагане ще оскъпи вноса от САЩ излишно и тази търговия у нас е възможно да се свие, ако не и да спре напълно.
"Износът на нови автомобили от Европа към САЩ ще бъде по-скъп за американците, защото те плащат последния налог във вид на 25% повече мито", отбеляза още Доросиев.
Неговото мнение се споделя и от редица западни експерти в сферата на автомобилната индустрия. Те посочват, че новите мита върху вноса на коли в САЩ вероятно ще увеличат цените на много автомобили в страната. Очаква се заради новите по-високи мита да поскъпнат и автомобилните части. Всичко това ще бъде платено от потребителите в САЩ.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп отговори задочно на експертите. Той каза, че не е предупреждавал ръководителите на автомобилните компании да не повишават цените с влизането в сила на новите мита за вносните превозни средства. Пред NBC News американският президент заяви, че "не му пука" дали те ще повишат цените.
(БТА)