IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Toyota, къде ми е хибридът?

Купувачите чакат с месеци доставките от компанията заради силното търсене на този тип автомобили

07:44 | 02.04.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Toyota се сблъсква с недостиг на части заради рязкото увеличение на търсенето на нейните хибриди, което води до удължено време за доставка за купувачите, изтъкват пред Ройтерс източници, запознати с темата.

Запасите от хибридни автомобили са малки при дилърите на Toyota на ключови пазари като САЩ, Япония, Китай и Европа, посочват двама служители на компанията. Ситуацията поставя нови предизвикателства пред лидера на пазара на хибридни превозни средства, но също така потвърждава стратегията на японския автомобилен производител да заложи на хибридните технологии въпреки прогнозите на някои конкуренти, че електрическите автомобили, задвижвани изцяло с батерии (BEV), ще изместят хибридите.

През последните пет години продажбите на хибриди, включително такива с възможност за зареждане от електрическата мрежа, се увеличават почти трикратно – от 5,7 млн. броя до 16,1 млн. броя, сочат данни на LMC Automotive. В Европа клиентите на Toyota чакат средно от 60 до 70 дни за доставка на нови хибриди, което е почти два пъти повече в сравнение с 2020 г., посочва един от източниците. Най-търсени и с ограничено предлагане на Стария континент са модели като Yaris Cross hybrid и плъгин хибридният RAV4. В Япония купувачите чакат от два до пет месеца за много модели, показва уебсайтът на компанията.

В дилърски център на западното крайбрежие на САЩ хибридите Prius са били разпродадени в средата на февруари, а при друг дилър са налични само няколко бройки от хибрида Camry. В Индия, важен пазар за Toyota, сроковете за доставка се свиват спрямо миналата година, но все още са между два и девет месеца в зависимост от модела.

Toyota заяви, че търсенето на хибриди нараства „значително през последната година във всички региони“, като компанията прави всичко възможно, за да увеличи производството. Групата добавя, че през последната година е успяла да подобри сроковете за доставка. „В момента производственият капацитет за хибридни части и компоненти от нашите доставчици, както и собственото ни производство на части, съответстват на нашите годишни производствени планове и капацитета за сглобяване на автомобили“, посочва компанията.

Ограничено предлагане на компоненти

Времето за доставка на хибридни автомобили създава затруднения за някои клиенти. Саугата Дасгупта, изпълнителен директор на Азиатската банка за развитие в Ню Делхи, посочва, че е поръчал хибриден SUV Toyota Innova Hycross през януари 2023 г. През август 2024 г. той е научил от дилъра, че ще трябва да чака още 25 до 30 седмици. Но по-рано този месец Дасгупта получава още един имейл, в който му съобщават, че срокът за доставка се увеличава с още 15 до 25 седмици. През това време обаче Дасгупта решава да закупи бензинов модел от местния производител Mahindra & Mahindra.

Закъсненията в доставките се обясняват с ограниченото предлагане на компоненти, използвани в хибридните задвижващи системи, които се произвеждат основно в Япония и след това се изпращат в чужбина за сглобяване на автомобилите, споделят източници, пожелали да останат анонимни.

Един от проблемите е недостигът на магнити, използвани в частите, които се доставят от Aisin Corp. Това забавя доставките на хибридни двигатели за Toyota, тъй като Aisin, един от най-големите производители на компоненти в групата Toyota, не е получил необходимите ротори и статори от своите доставчици. Проблемът с доставките на магнити е глобален, твърдят запознати с проблема източници.

По подобен начин Denso, най-големият производител на компоненти в групата Toyota, изпитва трудности с доставките от вторични и други доставчици, което води до забавяне на доставките на инвертори. Тези инвертори преобразуват тока от батерията и управляват двигателя. Изправена пред недостиг на компоненти, Toyota обмисля да потърси нови доставчици за Индия и възможността за производство на инвертори в страната, допълват източниците.

Добавяне на капацитет

Вариндер Вадва, вицепрезидент в Toyota Kirloskar Motor, индийското подразделение на компанията, заяви, че премахването на пречките по веригата на доставки води до „значително намаляване“ на времето за доставка. Toyota наскоро увеличи производствения си капацитет, добавяйки възможност за производство на допълнителни 32 хил. автомобила годишно, като същевременно инвестира в увеличаване на капацитета с още 100 хил. автомобила.

Компанията вложи 14 млрд. долара в нов завод за батерии в Северна Каролина, за да отговори на растящото търсене на хибриди, и обяви, че ще започне да доставя батерии за електрифицирани автомобили в Северна Америка през април.

Почти половината от автомобилите на Toyota, произведени в САЩ през миналата година, са хибриди. Това задвижване се оказва успешно и в Китай въпреки сериозната конкуренция от компании като BYD. Общите продажби на Toyota в азиатската страна се понижават със 7% през 2024 г. на годишна база, но продажбите на електрифицираните ѝ автомобили - предимно хибриди - нарастват с 27%.

Междувременно, конкуренти като Hyundai и Kia също изпитват затруднения в увеличаването на производството на хибриди, основно заради липсата на достатъчен капацитет. Един от дилърите на Hyundai в Сеул съобщава, че времето за доставка на хибридната версия на SUV Palisade сега достига една година. За хибридния Carnival на Kia се чака 10 месеца, а за Sorento - седем месеца.

През август Hyundai обяви, че ще удвои своята хибридна гама до 14 модела до 2030 г., за да навакса със забавеното навлизане на електрическите автомобили.

Honda, която също е важен играч в областта на хибридите, съобщава за силно търсене, особено в Северна Америка и Япония, но отказва да посочи конкретни срокове за доставка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:45 | 02.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още