IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ниската оценка на Aston Martin не е повод за присмех

Новият изпълнителен директор на концерна е готов с мащабен план и има зад гърба си впечатляващи успехи, но дори той не е способен на чудеса

16:09 | 13.04.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

След като Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc обяви още една капиталова инжекция на 31 март, председателят на британския автомобилен концерн Лорънс Строл  заяви, че не изключва в даден момент компанията да стане отново частна, определяйки пазарната ѝ оценка от около 650 млн. паунда (841 млн. долара) „шега“.

Представянето на акциите на Aston Martin остава слабо след първичното ѝ публично предлагане (IPO) през 2018 г. Нейната оценка е едва 1% от тази на Ferrari NV и е подобна на сумата, която консорциумът Yew Tree на Строл е инвестирал в компанията от 2020 г. насам. След последната инжекция от 52,5 млн. паунда, Yew вече ще притежава около 33% от концерна.

Но макар Строл да твърди, че компанията е „силно подценена“, цената на акциите ѝ отразява период в историята на Aston Martin, белязан от загуби, погрешни стъпки и разочарования.

Помрачените акционери заслужават повече. Въпреки че изваждането на компанията от борсата може да изглежда като добро решение - Aston Martin по-късно изясни, че коментарите на нейния председател не трябва да се тълкуват като възможна оферта.

Оценките на производителите на автомобили много често са озадачаващи – Ferrari произвежда по-малко от 14 000 автомобила годишно, но пазарната ѝ капитализация засенчва тази на Volkswagen AG, който продава почти 9 милиона автомобила годишно, включително такива на луксозни марки като Lamborghini и Bentley. Но затрудненото положение на Aston Martin на борсата не е чак толкова изненадващо.

След като фалира седем пъти в своята 112-годишна история, компанията последователно изгаря пари след IPO-то си на фона на спорадични опити за балансиране между търсенето и предлагането, които често водят до изобилие от превозни средства в шоурумите. Продажбите на Aston Martin намаляха с 9%през  миналата година до около 6000 броя, докато загубата преди данъци и такси достига 290 млн. паунда.

Средната цена на моделите от портфолиото на Aston Martin расте в периода 2021-2024 г. Графика: Bloomberg Средната цена на моделите от портфолиото на Aston Martin расте в периода 2021-2024 г. Графика: Bloomberg

Компанията се сблъска със закъснения при пускането на нови модели, когато недостигът на части засегна производството; нейният спортен автомобил DBX не се продава толкова добре, колкото се очакваше. След листването, което осигури на концерна оценка от 4,3 млрд. паунда и серията увеличения на капитала за няколко милиарда паунда, унищожаването на оценката беше почти толкова епично, колкото проблемите, които Джеймс Бонд, най-емблематичният клиент на марката, създава за злодеите във филмите.

Понижените перспективи за печалбата и увеличенията на капитала са отрова за цената на акциите, което кара инвеститорите да не желаят да се доверят на сигналите, че компанията се насочва към възстановяване.

Миналата година Aston Martin понижи прогнозата си за продажбите с 1000 броя, позовавайки се на слабото търсене в Китай. Сега инвеститорите се притесняват, че САЩ ще осигурят следващото разочарование: администрацията на президента Доналд Тръмп заплаши с 25% мита върху вноса на автомобили. Този пазар представлява 37% от общите приходи на Aston Martin през 2024 г.

Въпреки че ръководството казва, че налозите „не са катастрофални“ и компанията все още се стреми да постигне печалба преди лихви и данъци тази година, не е сигурно, че ще успее да увеличи цените толкова лесно, колкото например Ferrari.

Добрата новина е, че групата вече има уважаван главен изпълнителен директор, Ейдриън Холмарк, който ръководеше преди това Bentley Motors Ltd.

Неговият план за преоткриване на Aston Martin приоритизира високите продажни цени пред големия обем, пестене на пари и предлагане на още по-сложни (и с висок марж) начини за персонализиране на превозните средства.

Въпреки че Строл е готов да даде на Холмарк повече свобода от предишните изпълнителни директори и компанията вече разполага с гама от добре приети модели (включително DBX707), бившият шеф на Bentley не може да прави чудеса. Първото му голямо предизвикателство е да пусне без забавяне суперавтомобила Valhalla на цена от 850 000 паунда. Моделът е ключов за увеличаването на средните продажни цени, но с оглед на проблемите, които сполетяха програмата за хиперавтомобили Valkyrie, неговият успех не може да се приема за даденост. 

Холмарк е прав да не залага на прекомерен обем на продажбите – който рискува да компрометира ексклузивността на марката – но подобна предпазливост може също да отразява липсата на търсене на нови модели.

Като част от набирането на средства тази седмица автомобилният бизнес на Aston Martin обяви, че продава дял в едноименния отбор във Формула 1, който Строл контролира отделно и където синът му е пилот. Миналата година екипът на Формула 1 получи оценка от 1,8 млрд. паунда, отразявайки огромния интерес към моторните спортове в САЩ.

Но в производството на автомобили една компания може да получи оценка като тази на Ferrari само чрез постигане на високи маржове и ръст на продажбите тримесечие след тримесечие. Докато Aston Martin не демонстрира необходимата дисциплина и последователност, нейната оценка ще остане една шега – която обаче не е забавна. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:10 | 13.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още