IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Предаде ли току-що Тръмп цялата автомобилна индустрия в ръцете на Китай?

Митата на републиканеца върху вноса на автомобили и свързаните с тях части разбиват крехкия баланс във веригата на доставки, която все още не е доминирана от Пекин

11:12 | 28.03.25 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ако сте имали представа за бъдещето, в което световната автомобилна индустрия не е доминирана от Китай, можете да се откажете от нея.

Причината е, че обещаното от президента на САЩ Доналд Тръмп мито от 25% върху вноса на автомобили, обявено късно вечерта в сряда, нанася удар върху единствените части от нововъзникващата верига на доставки на електрически превозни средства, които все още не са доминирани от Пекин, пише Bloomberg.

Най-големите губещи от налозите, влизащи в сила следващата седмица, ще бъдат Япония и Южна Корея. Те формират една трета от колите, внесени в САЩ, и цели две трети от тези, внесени от страни извън Северна Америка.

Тези държави са и от решаващо значение за развитието на електрическите превозни средства, тъй като южнокорейските и японските компании са произвели  повече от една четвърт от всички електромобилни батерии през миналата година, което ги прави единствените сериозни съперници на Китай на пазара. Бизнесът в САЩ и Европа почти не фигурира тук, особено след фалита най-голямата надежда за Стария континент, шведската Northvolt.

Ако Тръмп иска да върне работните места в производството обратно в сърцето на Америка, нанасянето на удар срещу тези два азиатски държави е странен начин да го направи. Южна Корея беше най-големият чуждестранен инвеститор в нови проекти в САЩ през 2023 г., подписвайки договори за 21,5 млрд. долара. В същото време Япония прекара десетилетия в събирането на най-големия портфейл от преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в САЩ, с активи от 783 млрд. долара, около 15% от общия размер на ПЧИ.

Стремежът на бившия президент на САЩ Джо Байдън да създаде верига на доставка на чиста енергия без присъствието на Китай стимулира тези отношения. Южнокорейските LG Energy Solution, Samsung SDI и SK On се ангажираха с 54 млрд. долара за създаване на 15 фабрики за батерии, простиращи се от Мичиган до Джорджия. Секторът на електромобилните батерии формира повече от половината работни места, върнати в САЩ от 2021 г. насам, става ясно от доклад на Reshoring Initiative.

Южна Корея и Япония са едни от най-големите вносители на автомобили в САЩ. Графика: Bloomberg Южна Корея и Япония са едни от най-големите вносители на автомобили в САЩ. Графика: Bloomberg

General Motors, Ford Motor и Stellantis са се обвързали с една или друга от трите южнокорейски компании, за да си осигурят батерии за своите електромобили, а Tesla работи с японската Panasonic Holdings. Ако автомобилната индустрия в САЩ иска да се електрифицира, както настояват нейните ръководители, тя ще се нуждае от тези азиатски бизнеси, за да успее.

Както видяхме по време на пандемията, южнокорейските и японските производители на батерии в крайна сметка не правят само катоди и аноди за Детройт. Вместо това те са интегрирани в местната автомобилна индустрия, която трудно ще оцелее без износ. Hyundai Motor и Kia правят повече пари в САЩ, отколкото на родния си пазар, а техните американски заводи са в състояние да сглобят едва една трета от двата милиона коли, които са продали в Северна Америка през миналата година.

Евентуален удар върху печалбите на южнокорейските и японските производители на автомобили ще засегне и производителите на батерии, които зависят от тях. Тези компании обикновено имат в най-добрия случай едноцифрени маржове на печалба. Нещо повече, те вече изпитват затруднения, тъй като по-големите им китайски конкуренти като Contemporary Amperex Technology (CATL) и BYD увеличават преднината си при разработването на железни батерии, по-изгоден тип литиево-йонна батерия, която бързо превзема индустрията.

Южнокорейските автомобилни компании генерират голяма част от своите приходи в САЩ през 2024 г. Графика: Bloomberg Южнокорейските автомобилни компании генерират голяма част от своите приходи в САЩ през 2024 г. Графика: Bloomberg

Необмислените търговски ограничения имат неприятния навик да се завръщат, за да „ухапят“ своите създатели. Митата на Тръмп от март 2018 г. върху стоманата и алуминия струваха на САЩ 4,6 млрд. долара на месец под формата на по-високи разходи и данъчни загуби до края на годината, когато бяха въведени. Налозите от 2012 г. на бившия президент Барак Обама върху китайските производители на слънчеви панели предизвикаха отмъщение, което унищожи производството на полисилиций в САЩ - изключително важна суровина, в чието производство американските компании някога доминираха.

Вероятно ще видим този сценарий да се разиграва отново.

За Тръмп разбиването на останките от една от знаковите политики на Байдън за чиста енергия е функция, а не грешка на тези мита. Сред първите му действия бяха премахването на правилата, които задължават производителите на автомобили да електрифицират своите автопаркове, оттегляне на финансирането за зареждане на електромобили, отмяна на стандартите за икономия на гориво при автомобилите и отмяна на екологичните разпоредби относно емисиите.

Анализаторите и акционерите в Детройт може дори да приветстват промяната в краткосрочен план. Оттеглянето от този план ще означава повече пари за инвеститорите през следващите три години. Протекционизмът е чудесен начин за увеличаване на краткосрочните печалби.

Това обаче не е начин да спечелите дългосрочната игра. В момента САЩ и техните съюзници изостават, тъй като глобалната автомобилна индустрия се електрифицира. Като разбива връзките, задържащи над повърхността веригата на доставки, където Китай не присъства, Тръмп гарантира бъдеще, в което Пекин ще доминира в индустрията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:47 | 28.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 11 rate down comment 1
evlogi
преди 4 дни
Какъв точно ще е автомобилният сектор за в бъдеще идея си нямам.Но в едно нещо съм сигурен-няма да е такъв, какъвто предсказват безбройните оракули и анализатори. Никога не е...Или както има една приказка-ако искате да разсмеете господ, разкажете му плановете си...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още