След като президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи мита от 25% върху вноса на стоки от Канада и Мексико, председателят на Stellantis Джон Елкан и лидерите на Ford Motor Co. и General Motors Co. се обърнаха за помощ към Тръмп. Ръководството на Stellantis дори призова за подкрепа профсъюза United Auto Workers (UAW).
Въпреки че митата бяха отложени до 2 април, миналия вторник Тръмп заплаши да увеличи налозите върху стоманата и алуминия за Канада до 50%, помрачавайки търговията с американски акции, преди да отстъпи от решението си. Подобни промени се случват в особено деликатен момент за Stellantis, чиито акции се поевтинели с повече от 50% през последната година, пише Bloomberg.
Бившият главен изпълнителен директор на автомобилния производител Карлос Таварес повиши цените на колите, като същевременно агресивно намали разходите, което доведе до 70% спад на нетната печалба миналата година, докато GM отчете рекорден положителен резултат. Stellantis все още търси нов главен изпълнителен директор и очаква скромна рентабилност през тази година - и това е без да се вземат предвид потенциалните допълнителни разходи по митата.
Създадена от сливането през 2021 г. на Fiat Chrysler и френската PSA Group, Stellantis трябваше да бъде глобален гигант, достатъчно голям, за да устои на трудния преход към електрическите превозни средства. Но при Таварес компанията прекара години в пренасочване на производство и работните места към страни с по-ниски разходи, за да подпомогне финансирането на електрификацията. Елкан, част от семейството Аниели, основател на Fiat, сега ръководи мащабен процес за отмяна на много от тези решения, докато Тръмп изисква нови инвестиции в американската икономика.
Преди встъпването в длъжност на Тръмп Елкан се срещна с президента и впоследствие обяви, че Stellantis ще вложи милиарди долари в американски фабрики, включително за повторно отваряне на завод в Илинойс, който беше затворен под управлението на Таварес. Автомобилният производител също така планира да наеме около 1000 души в САЩ тази година.
Около 45% от продаваните в САЩ коли на Stellantis се внасят, което увеличава експозицията на концерна към търговските мита.
Миналата седмица S&P Global Ratings понижи рейтинга на Stellantis от BBB+ на BBB, две нива над неинвестиционния клас, предупреждавайки, че намаляването на цените и търговските рискове могат да ограничат способността на производителя да увеличи продажбите и маржовете тази година.
„Не предполагаме, че Stellantis ще трябва да поеме пълните разходи за митата, защото смятаме, че компанията, подобно на други производители на автомобили, ще използва цените, за да преодолее въздействието (на налозите), и евентуално ще обмисли пренасочване на производството в САЩ“, изтъква S&P.
В основния сценарий на S&P мито от 25% върху вноса от Канада и Мексико би принудило Stellantis да повиши цените на автомобилите с 6% до 8%, което ще доведе до свиване на продажбите в САЩ с около 5% до 7%.
Производствени битки в САЩ
Отлагането на митата на Тръмп върви със съответните условия: производителите на автомобили трябва да обявят планове за преместване на повече производствени мощности в САЩ.
Stellantis вече инвестира милиарди долари в нови производствени ангажименти в САЩ тази година, като компанията отказва да коментира каквито и да било допълнителни инвестиционни планове. Нейният главен финансов директор заяви през декември, че Stellantis има повече капацитет в САЩ, което „ще ни позволи да коригираме, ако и когато“ митата влязат в сила.
Съоръжението в Илинойс затвори в началото на 2023 г. и се превърна в спорна тема в стачката на UAW по-късно същата година. Въпреки че Таварес се съгласи да отвори отново завода, впоследствие той забави инвестицията.
Германските и южнокорейските автомобилни компании са едни от най-големите вносители в САЩ. Графика: Bloomberg
Сега Stellantis планира да произвежда там нов пикап, като се очаква монтажната дейност да започне през 2027 г., връщайки 1500 души на работа.
Компанията също така обеща да произвежда своя нов SUV Dodge Durango в завод в Детройт и да инвестира в съоръжения в Толедо, щата Охайо, и Кокомо, щата Индиана.
Отношенията между Stellantis и UAW бяха особено обтегнати при Таварес, оставяйки на Елкан и Антонио Филоза, главен оперативен директор на Stellantis за Америка, задачата да подобрят нещата. Белият дом се консултира с UAW, докато оформя своята търговска политика, като синдикатът одобри ходовете на администрацията.
„Мичиган, Толедо, Кокомо, Белвидер, всички те имат място за разширяване на капацитета. Много от тях работят или с една трета, или с половината от капацитета си”, посочва Кевин Готински от UAW, имайки предвид монтажните заводи на компанията в САЩ. „Имаме интерес към търговските политики, които ни облагодетелстват и връщат работните места“, добавя той.
Stellantis изостава от Ford и General Motors в представянето си на борсата през последната година. Графика: Bloomberg
Профсъюзът отхвърли искането на Stellantis да му помогне да убеди Тръмп за митата заради съкратените работници и недостатъчното използване на капацитета на компанията в САЩ.
Stellantis разчита на по-ниски цени и агресивен маркетинг, за да подобри продажбите през годината. Концернът също така пуска множество нови продукти, включително стилния нов Fiat Grande Panda в Европа и електрическия пикап Ram 1500 Ramcharger, за да облекчи безпокойството около пробега.
Компанията може да се възползва и от облекчаването на регулаторния натиск, като Европейската комисия (ЕК) предложи разхлабване на правилата за емисиите.
Но досегашните усилия на Stellantis не са увеличили пазарния ѝ дял, посочва анализаторът на Jefferies Филипе Хъчис. „Оскъдните запаси и данните за търговията на дребно предвещават по-голяма загуба на дял (за компанията) в САЩ и Европа“, изтъква той.