Президентът на САЩ Доналд Тръмп заплашва да въведе мита върху вноса на автомобили от Европейския съюз (ЕС), недоволен, че европейците не купуват повече американски превозни средства. Но защо американските коли, с изключение на Tesla, не са по-популярни в Европа, пише BBC.
Древните италиански градове с техните тесни калдъръмени улички предлагат очевидно обяснение защо, както казва Тръмп, европейците „не вземат нашите коли“.
Или както автомобилният анализатор Хампус Енгелау казва: „Опитайте се да обиколите Италия с голям SUV. Правил съм го и е много трудно“.
Добавете цената към въпроса и ще стане очевидно защо не виждате твърде много американски пикапи по европейските пътища, отбелязва Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT), което представлява индустрията в Обединеното кралство.
„При нас има по-високи цени на горивата от тези на американците, така че предпочитаме по-малки, по-икономични превозни средства, докато те обикновено залагат на по-големи коли“, коментира Хоус.
Енгелау, който работи за шведската инвестиционна банка Handelsbanken Capital Markets, също така подчертава, че цените на бензина са значително по-ниски в САЩ. „Те плащат за галон това, което ние плащаме за литър“, изтъква той. Има 3,8 литра за един американски галон.
И все пак тези различия не допринасят много за възпирането на европейските производители на автомобили от спечелването на пазарен дял в САЩ. Отново, по думите на Тръмп, в САЩ идват "милиони коли на BMW, Mercedes, Volkswagen и много други" европейки марки.
През 2022 г. 692 334 нови автомобила, произведени в ЕС, са били изнесени за САЩ на стойност 36 млрд. евро, докато само 116 207 нови автомобила, изградени от американската индустрия, са били доставени в обратната посока, при стойност от 5,2 млрд. евро.
Този дисбаланс е причинен от нечестни търговски правила и се нуждае от коригиране, изтъква Тръмп.
„Тръмп е загрижен, защото условията на търговия не са наистина равни“, обяснява Енгелау, като посочва, че 10-проценнтите мита на ЕС върху вноса на автомобили, далеч надхвърлят 2,5-проценните американски мита, които САЩ налагат върху европейските коли.
Тези различия накараха Тръмп да каже, че иска да повиши митата върху вноса на автомобили от Европа. Той вече обяви 25% мита върху вноса на стомана и алуминий, два метала от решаващо значение за производителите на автомобили.
Ходът на Тръмп изглежда е накарал политиците в ЕС да обмислят намаляване на собствените си мита, за да защитят европейската автомобилна индустрия от потенциална търговска война.
Намесата на Тръмп не впечатлява Джим Фарли, изпълнителния директор на американския автомобилен производител Ford. „Досега това, което виждаме, е много разходи и много хаос“, посочва той наскоро пред американската телевизия NBC News.
Всъщност самият фокус върху търговията може би е неуместен, смята ветеранът в автомобилната индустрия Анди Палмър, бивш главен оперативен директор на Nissan и главен изпълнителен директор на Aston Martin, който в момента работи като консултант.
Автомобилната индустрия е глобална, добавя Хоус от SMMT, така че производителите обикновено искат „да произвеждат близо до мястото, където е базиран клиентът“.
В тази връзка няколко европейски компании, най-вече марки като BMW, Mercedes и Audi, правят някои от най-големите си автомобили в Северна Америка, като част от тях се изнасят обратно в Европа.
Американските производители на автомобили исторически следват подобни стратегии в Европа. General Motors притежаваше и произвеждаше европейски марки като Opel/Vauxhall и Saab, но продаде първата през 2017 г. и закри втората през 2009 г.
Междувременно Ford се раздели с Aston Martin през 2007 г., след което продаде Jaguar и Land Rover през 2008 г. и Volvo през 2010 г.
След години на загуба на пари, Ford в момента пренасочва своя европейски бизнес към електрически и търговски превозни средства, загърбвайки малките, достъпни автомобили, като Focus.
Ford планира да съкрати 800 работни места в Обединеното кралство и 2900 позиции в Германия до 2027 г., което представлява намаление с 14% в европейската работна сила на концерна от 28 000 души.
Tesla, водена от Илон Мъск, развива фабрика близо до Берлин, Германия, където произвежда своите автомобили Model Y за европейския пазар, но дори и тук има насрещни ветрове, тъй като евтиният китайски внос привлича все повече клиенти.
Европа е много труден пазар за производителите на автомобили, посочва Хосе Асуменди, ръководител на европейските автомобилни изследвания в JPMorgan Chase. „Трябва да имате правилните продукти и трябва да управлявате добре производствените предприятия“, изтъква той.
Експертът също така посочва марките, които имат конкурентно предимство в родните за компаниите страни, било то BMW, Mercedes, Volkswagen и Audi в Германия, Peugeot, Citroen и Renault във Франция или Fiat и Alfa Romeo в Италия.
„Наблюдава се склонност хората да купуват местни марки, особено в Германия, Франция и Италия“, обяснява Асуменди.
Той добавя, че макар други европейски страни да са по-отворени към различните марки, пазарът е пренаселен от множество японски, южнокорейски и все повече китайски автомобили.
Амбицията на Тръмп е да направи американската автомобилна индустрия по-силна, като внесе повече производство и иновации у дома. Но Палмър настоява, че търговската война при автомобилите с Европа няма да доведе до това.
Една от причините е, че митата са склонни да „изолират бенефициентите от свободния пазар и това просто ги прави мързеливи, така че те спират да правят иновации и не успяват да останат конкурентоспособни“.
„Не става дума за търговия“, посочва Палмър. „Става въпрос за инвестиции и сътрудничество“.
преди 1 месец Защото европейските са по добри... не случайно в САЩ е престиж да караш европейска марка кола! Произведените в Европа държат едно 20% по висока цена на вторичния пазар от тези произведени в Мексико или щатите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Малко са им големшки и лакоми двигателите на дараците ... :))) ... Който си го е купил , покара една годинка , порадва се , и гледа да го хариже бърже , щото требе да си имаш лична бензиностанция . Туканка бусовете са с по-малки двигатели . Отделно интериорът им се сдухва неочаквано бързо , не знам как ги правят ама са трагедия отвътре , в това число и високият им клас оборудване . Но най-зле е сервизната поддръжка , като я вкараш в сервиз може да отнеме месец докато си я вземеш - няма части !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец "Защо европейците не купуват повече американски коли?" ... защото са по-скъпи, по-ненадеждни, по-грозни от японските, корейските, германските,... отговор Сигнализирай за неуместен коментар