Илон Мъск заяви пред инвеститорите в края на януари, че Tesla ще реализира платена услуга за автономен транспорт чрез роботаксита до юни в Остин, Тексас – щат, в който компанията се радва на облекчени регулации - повдигайки въпроси за това колко рискове, свързани с безопасността е готова да поеме Tesla, докато внедрява недоказаната технология без водачи по обществените пътища, пише Ройтерс.
Tesla отдавна обвинява клиентите си за инциденти, включващи системите за подпомагане на водача, които нарича Autopilot и Full Self-Driving (FSD), като отбелязва, че предварително предупреждава собствениците на своите електромобили да са в готовност по всяко време да поемат контрол над превозното средство.
Сега Мъск се зарича да разположи истински роботизирани таксита - ход, за който правните експерти казват, че би натоварил Tesla с отговорността при евентуални катастрофи.
Мъск обещава напълно автономни Tesla от около десетилетие, като за момента не успява да изпълни този ангажимент. Обещанията му зачестиха в рамките на последната година, като предприемачът предоставя все по-кратки срокове за реализация на технологията, докато Мъск измества фокуса на Tesla към автономните превози, загърбвайки идеята за достъпни електромобили.
Нищо в законодателството на Тексас не би попречило на Tesla да пусне услуга за роботаксита. Щатът възприема регулаторен подход, който е в съответствие с все по-антиправителствените политически позиции на Мъск като съветник на президента на САЩ Доналд Тръмп.
Щатският закон позволява на компаниите за автономни превозни средства свободен достъп до обществените пътища, при условие че са регистрирани и застраховани, като всяка управлявана от хората кола, и са оборудвани с технология за записване на данни за всякакви потенциални катастрофи.
Щатският сенатор Кели Хенкок, която подкрепя законодателството на щата за автономните превози от 2017 г., казва, че законодателната власт иска да насърчи растежа на индустрията.
„Тъй като съм консерватор, искам да сведа до минимум влиянието на правителството“, посочва той пред Ройтерс. „Не можем да имаме хиляди различни разпоредби. Така се убива една индустрия“, добавя той.
В края на 2021 г. Мъск премести централата на Tesla в Остин от Калифорния, където регулаторите внимателно следят за това къде и как фирмите могат да управляват автономни превозни средства. Единствените две компании, които са си осигурили разрешителни за извършване на платени таксиметрови услуги с роботаксита до момента, Cruise – звено на General Motors - и Waymo, част от Alphabet, са изминали със своите превозни средства милиони мили, преди да получат одобрение за търговска употреба. Впоследствие Cruise прекрати своята дейност поради инцидент, като в момента звеното е ликвидирано от компанията майка и консолидирано към бизнеса и с нови технологии.
На 29 януари Мъск каза пред инвеститорите, че очаква Tesla да пусне нова версия на своята система за автономно управление в Калифорния тази година. Двете калифорнийски агенции, които регулират индустрията, посочват пред Ройтерс, че Tesla не е кандидатствала за необходимите разрешителни за управление на превозни средства без водачи или за превоз на пътници и не е докладвала данни от тестове от 2019 г.
Калифорния няма конкретни стандарти за това колко тестове са необходими за одобрение, но други компании, които имат опит в процеса, са регистрирали милиони мили тестови пътувания с автономни превозни средства под щатски надзор. Tesla е записала само 562 тестови мили от 2016 г., показват наличните документи.
Мъск обяви последния график за реализиране на автономната технология в същия ден, в който Tesla отчете разочароваща печалба, която не оправда очакванията на анализаторите.
Милиардерът обеща, че Tesla ще пусне „автономни превозни средства в Остин през юни“. Мъск не посочи точния брой на колите нито как клиентите ще имат достъп до тях.
Пускането на нова версия на FSD в Калифорния и „в много други региони на страната“ ще последва по-късно тази година, заяви Мъск, без да обяснява дали това се отнася до таксиметрови услуги.
Мъск посочи, че новата версия на FSD ще позволи превозното средство да се движи без водач.
Подобни коментари често карат инвеститорите да гадаят какво всъщност ще предостави Tesla и кога, коментира Брайън Мълбъри, портфолио мениджър в Zacks Investment Management, която е инвеститор в Tesla.
Брайънт Уокър Смит, професор по право в Университета на Южна Каролина, фокусиран върху автономното шофиране, казва, че Тексас не изисква „одобрение преди пускане на пазара“. И все пак той се съмнява, че Tesla ще се опита да предприеме широко разгръщане на технологията - в Тексас или където и да е.
Смит добавя, че е по-вероятно компанията да опита малък тест на своята технология, вероятно в ограничени райони на Остин при хубаво време или с хора, които могат да се намесят чрез дистанционно управление, за да предотвратят катастрофи. „Има начини, по които човек може да направи това да проработи“, подчертава той.
Тестовете на автономни превози и експлоатацията на такива превозни средства е разрешено по пътищата на Тексас, „стига да отговарят на същите изисквания за безопасност и застраховка като всяко друго превозно средство“, изтъква Адам Хамънс, говорител на щатския транспортен регулатор.
През последните две години в Остин се наблюдава нарастване в броя на превозните средства без водачи по улиците на града, което доведе до опасения сред местните жители и правителството след поредица от инциденти с пешеходци, велосипедисти и други превозни средства. През 2023 г. група от повече от 20 роботаксита на Cruise предизвикаха задръстване близо до кампуса на Тексаския университет, блокирайки улицата.