Докато се наблюдават все повече призиви - особено от Германия - Европейската комисия (ЕК) да даде старт на схема, обхващаща целия Европейския съюз (ЕС), подкрепяща продажбата на електрически автомобили, полското правителство реши, че не може да чака старта на програмата. По-рано тази седмица страната обяви амбициозни планове за повторно стартиране на своята национална схема за субсидиране на електрически превозни средства, известна като NaszEauto, пише организацията за екологичен транспорт Transport & Environment (Т&E).
От 1 февруари всеки в Полша, който си купи електрическа кола, ще има право на субсидия от 18 750 злоти (4460 евро). Това е подкрепено с допълнителни 10 000 злоти (2370 евро) от схема за бракуване на стари автомобили с двигател с вътрешно горене. Домакинствата с ниски доходи ще получат допълнителна подкрепа, за да преминат към електричество задвижване, изтъква T&E в публикация на своя сайт.
Програмата не трябва да е изненада. Тя вече беше ясно очертана сред основните етапи на плана за възстановяване на Полша, публикуван през юли 2024 г. Тъй като изпълнението му закъснява, плавното стартиране е от ключово значение, за да може Полша да кандидатства за плащането на следващия транш по Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕК.
Една от критиките по време на обществените консултации беше изключването на собствениците на големи автопаркове от обхвата на програмата. Актуалните данни от предишната програма за субсидиране показват, че по-голямата част от кандидатите са фирми, а не индивидуални потребители (последните са по-малко от 40%). Разглеждайки целия пазар, Samar Automotive Market Research Institute изчислява, че корпоративните автопаркове формират близо 70% от продажбите на нови автомобили.
Ясно е, че подкрепата за обновяването на големите фирмени автопаркове с превозни средства без емисии ще има най-голямо въздействие. Също така е важна стъпка за увеличаване на достъпа до употребявани електромобили за широката общественост. Това трябва да бъде фокусът на допълнителните мерки като диференциране на приспадането на служебните автомобили въз основа на нивата на емисиите. С необходимата гъвкавост в плана за възстановяване, обхватът на програмата може - и трябва - да бъде разширен, за да обхване корпоративните автопаркове, изтъква T&E.
Електромобил на компанията за споделена мобилност Innogy Go се зарежда на станция във Варшава. Снимка: Bloomberg L.P.
Въпреки това програмата е важна стъпка за увеличаване на продажбите на автомобили без емисии в Полша, особено сред домакинствата с по-ниски доходи. Тя ще предостави 1,6 млрд. злоти в подкрепа на физическите лица и специална надбавка за домакинства с три или повече деца от 7000 евро при покупка на електромобил и 1150 евро за бракуване на старо превозно средство. Домакинствата с ниски доходи получават допълнителни 1150 евро.
Тези стимули показват готовност за предоставяне на по-голяма подкрепа на домакинства с по-ниски доходи, тъй като цената остава една от най-големите бариери за преминаване към електромобили.
Ще бъде интересно да се види как пазарът реагира на това предложение и евентуално да се адаптират критериите за по-ефективно адресиране на тези домакинства. Това е значителна промяна във философията на правителството.
Куриер взима пратка от електрически микробус на фирмата InPost SA в Озаров. Полша. Снимка: Bloomberg L.P.
Това не е единствената програма в Плана за възстановяване и устойчивост, подкрепяща въвеждането на чист транспорт. Внимателното разглеждане на последната версия на плана на Полша дава добър поглед върху подхода на правителството за намаляване на емисиите от транспорта. Окуражаващо е да се види, че тази схема за подпомагане на придобиването на нови превозни средства е само част от много по-широка стратегия в тази насока, подчертава T&E.
Подкрепата за електрическата мобилност не е свързана само с транспорта, но и с енергията. Обновяването на автопарка върви ръка за ръка с инвестициите в производство на възобновяема енергия. Миналата година отбеляза още един рекорд, тъй като около 30% от електроенергията в Полша идва от възобновяеми източници, което е почти три пъти повече от дела им преди 10 години.
Планът за възстановяване и устойчивост включва основни етапи и реформи, посветени на по-нататъшното развитие на възобновяемите енергийни източници (по-специално офшорната вятърна енергия, подкрепена от изграждането на обслужваща инфраструктура, както и заеми за инвеститорите). Увеличаването на дела на възобновяемите източници също така изисква модернизиране на мрежата.
Подпомагането на електрическата мобилност е свързано и с индустриалната политика. Полското правителство не се фокусира само върху политиките от страна на търсенето, но също така насърчава инвестициите в цялата верига на стойност на електромобилите. Това е очевидно в последните изявления на Министерството на държавните активи относно клъстера за електрическа мобилност, който би могъл да позиционира Полша като ключов играч в сектора на зеления транспорт в Европа. Това се вижда и в плана за възстановяване със създаването на фонд за подкрепа на инвестициите в устойчива мобилност и енергийни източници без емисии. Това, което е особено важно в този контекст, е, че фондът следва по-специално да подкрепя научноизследователската и развойна дейност и трансфера на технологии, които са от решаващо значение за създаването на стойност в европейската индустрия.
Ако бъде направено правилно, това може да постави Полша в челните редици в рамките на прехода към електрическа мобилност в Европа – не само като потребител на електромобили, но и като център за производство и иновации, заключва T&E.
преди 2 месеца ч..у..к..а отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Тръмп извърши едно полезно дело - извади Щатите от Парижкото споразумение за климата. Признава, че Протоколът от Киото не почива на научна основа. А гейропата да си *** чутурата със "зелената сделка", която е на път жива да я погребе. Ама с акушерки начело на ФЕС толкова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца На снимката горе Голямата Лъжа - СО2 не е токсичен газ и няма никакво отношение към глобалното затопляне. Но от търговията с Голямата Лъжа - "зеленият хайвер" се съдират трилиони долари, най-вече от различните държавни бюджети. СО2 бил толкова опасен, че трябвало срещу огромни държавни субсидии да се заравя в земята. Не да се залесяват оскубаните склонове с храсти и дървета, та да поглъщат СО2, а да се правят фабрики. Ама растенията отделят страшния О2. И щото нанай милиарди от залесяване... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Ако това стане, това ще значи че дори след проключването на 3 дневната операция руски петрол няма да е нужен ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар