Години наред Volkswagen и Toyota бяха вплетени в ожесточена надпревара за първото място при глобалните продажби на автомобили. Но на фона на настоящите данни от базираната във Волфсбург група това време на съревнование приключи, пише германското издание Welt.
Volkswagen Group ще остане номер две на глобалния автомобилен пазар през 2024 г. – изоставайки значително спрямо първия, Toyota.
Според текущите данни германската група е продала общо 9 027 400 автомобила през миналата година, спад от 2,3% в сравнение с предходната година. Toyota все още не е публикувала данни за целогодишните продажби, но японската компания вече е продала 9 857 938 превозни средства към края на ноември. Като цяло японците със сигурност ще надхвърлят отново границата от 10 млн. продадени коли за 2024 г.
Времената, в които двете компании бяха близо една до друга на финалната права, приключиха.
Изгубена битка
От 2016 г. до 2019 г. Volkswagen успяваше да изпревари макар и с малко Toyota. След това, през 2020 г., обемите и на двете компании паднаха под границата от 10 млн. превозни средства заради пандемията от коронавирус. Година по-късно Toyota успя да се възстанови по-бързо, а Volkswagen изгуби инерция – германците все още не успяват да достигнат предишната граница от 10 млн. продажби.
Германската група всъщност планираше да увеличи продажбите с 3 на сто за миналата година в сравнение с обемите от 2023 г. Но бордът на директорите, ръководен от главния изпълнителен директор Оливер Блуме се отказа от тази цел през септември, когато стана ясно, че бизнесът се движи по-зле от очакваното.
Най-големите проблеми на Volkswagen са в Китай, където групата беше пазарен лидер до края на 2023 г., но след това беше изместена от BYD Co. Все пак тя остава на първо място на този пазар по отношение на продажбите на коли с двигател с вътрешно горене, въпреки че този сегмент играе все по-малка роля в страната. Електрическите автомобили и плъгин хибридите сега съставляват около половината от пазара.
Volkswagen не привлича клиентите в тази област със скъпите си модели. От друг страна BYD, която записа около 4 млн. продадени автомобила годишно, набира преднина пред германците, които са продали 2,9 млн. коли през 2024 г. - спад от 9,5% спрямо 2023 г.
Но Volkswagen определено не иска да се отказва в Китай, за разлика от други западни конкуренти като Stellantis - компанията майка на Peugeot, Fiat, Opel - които се оттеглиха от пазара.
Доставки на Volkswagen през 2024 г. Източник: VW Group
„До 2030 г. Volkswagen Group иска да продава 4 милиона автомобила годишно в Китай, със съответната доходност“, изтъква компанията. Целта ѝ е да остане най-големият международен производител на автомобили в Китай и да бъде сред първите три компании в страната по общи обеми.
В международен план групата също така се отказа от предишната си цел да бъде номер едно. Въпреки че се стремим към дългосрочна челна позиция, високите продажби не са целта. Стратегията е „Стойността пред обема“, т.е. концентрация върху създаването на стойност вместо големи обеми от по-евтини модели.
Ако погледнете отделните марки на групата, веднага се вижда основният проблем: Audi. Премиум марката от Инголщат отчита 11,8% спад на продажбите през 2024 г. до малко под 1,7 млн. превозни средства, оставайки далеч зад основните конкуренти BMW и Mercedes-Benz, чиито доставки поотделно надхвърлят 2,4 млн. автомобила.
И трите компании страдат от трудните пазарни условия в Китай. Но при Audi са налице и домашни проблеми. Марката заменя големи части от продуктовото си портфолио в рамките на две години. До края на годината на пазара ще излязат над 20 нови модела. Такива промени водят до срив в статистическите данни.
Изненадващо добри резултати при Skoda и Seat/Cupra
Нещата са мрачни и за Bentley, чиито продажби се свиват с над една пета през 2024 г. Заедно с Lamborghini, където доставите растат с 5,7%, и Audi, (плюс 5,7 процента) и Audi, британският бранд принадлежи към т.нар. „прогресивната група от марки“, която традиционно допринася най-много за рентабилността на групата.
За 2024 г. се очаква значително по-ниска възвръщаемост в рамките на Volkswagen Group.
Доставки на Volkswagen според отделните марки през 2024 г. Източник: VW Group
Изненадващо добре се представят през 2024 г. марките с фокус върху масовия пазар - Skoda и Seat/Cupra. Всяка от тях регистрира увеличение при продажбите с по около 7%. Основната марка Volkswagen отчита лек спад в продажбите от 1,4 на сто - което, предвид размера на марката, означава загуба от над 100 000 автомобила. Изводът е, че са продадени през миналата година почти 4,8 млн. коли с логото на Volkswagen.
Данните за продажбите на Porsche също очертават годишен спад. Марката премиум автомобили е продала едва около 57 000 коли в Китай, с 28 на сто по-малко от предходната година. Освен това промените в моделната гама и забавеното пускане на електрическия модел Macan в Европа оказаха отрицателно въздействие върху продажбите като цяло.
Според Handelsblatt Porsche е успяла частично да компенсира по-високите разходи чрез драстични спестявания. Компанията спести около 1,5 млрд. евро през годината. Едва ли обаче може да се очакват изненадващо високи печалби и през 2025 г. Това важи и за цялата група, която ще представи своя годишен отчет на 11 март.
Volkswagen може да загуби второто място в глобалната класация по продажби с по-бърз темп от очакваното. В момента в Япония тече голямо сливане на трите марки Nissan, Honda и Mitsubishi. Това е необходима връзка, особено за Nissan, който изпитва сериозни финансови затруднения. Обединени, трите компании ще се издигнат значително в глобалното подреждане при продажбите. През 2023 г. общите доставки на тези концерни достигат 8,4 млн. превозни средства, като данните за 2024 г. тепърва ще бъдат публикувани.
преди 1 седмица Най-големите проблеми на Volkswagen са в Китай? Аре, ве! Що си мисля, че най-големите проблеми на VW са си в Германия? Неслучайно VW закрива заводи и се изнася навън, за пръв път от почти 100 години. Така е без евтини суровини и енергоносители. Казваха им го, ама акушерката пак извади мъртвородено бебе. От некадърност и невежество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар