fallback

Ръстът при износа на автомобили от Китай вероятно ще затихне през 2025 г.

Новите търговски бариери пред китайските компании ги принуждават да локализират производството на целевите пазари

22:44 | 09.01.25 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Очаква се износът на автомобили от Китай да се забави значително тази година, след като азиатската страна задържа титлата на най-голям износител на автомобили в света за втора поредна година през 2024 г., като сега не се предвижда ръст на износа на електромобили, съобщава Ройтерс, цитирайки Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).

При ръст на износа на автомобили от 25% до 4,8 млн. броя Китай вероятно се класира на първо място в това отношение сред страните по света, изпреварвайки отново Япония, след като стори това през 2023 г. Това се случва въпреки допълнителните мита върху произведените в Китай електрически  превозни средства, които Европейският съюз (ЕС) наложи в края на октомври.

Износът на автомобили от Япония междувременно е намалял с 4,3% до 3,82 млн. броя през първите 11 месеца на 2024 г., показват данни на Японската асоциация на производителите на автомобили.

Месечните продажби на нови коли в Китай преминаха границата от 2,5 млн. броя през декември. Графика: CPCA

Сега се очаква ръстът на износа от Китай да се охлади до 10% през тази година, като очакваният спад в доставките за Русия ще се присъедини към натиска от европейските мита, изтъква Цю Донгшъ, генерален секретар на CPCA. Според него износът на електромобилите вероятно ще бъде знаулен тази година.

За 2024 г. износът на автомобили, задвижвани с нов вид енергия (NEV) – където влизат изцяло електрическите коли и плъгин хибридите - е нараснал с 24,3% до 1,29 млн. броя.

Едногодишно разследване за субсидиране на произведени в Китай електромобили от страна на Европейската комисия (ЕК) натежа върху износа към блока, като ръстът от 10% значително изостава от увеличението от 36% през 2023 г., изтъква асоциацията.

Русия, Мексико и Обединените арабски емирства (ОАЕ) се нареждат съответно на първо, второ и трето място сред дестинациите за произведени в Китай автомобили през първите 11 месеца на 2024 г.,  докато износът за Тайланд, Австралия и Великобритания се свива.

Въпреки че митата на ЕС ще ограничат продажбите на китайски електромобили в краткосрочен план, създаването на производствени съоръжения в Европа, като фабриката на BYD в Унгария, ще помогне на китайските производители да спечелят пазарен дял в региона в по-дългосрочен план, коментира Чарлз Лестър, анализатор в Rho Motion.

Местни лидери

На вътрешния пазар на Китай, най-големият в света по обем на продажбите, ръстът на доставките запазва своя темп през 2024 г., тъй като продажбите на електромобили и плъгин хибриди достигат рекордно високо ниво на фона на бруталната ценова война и правителствените субсидии за по-екологични превозни средства.

Растежът в Китай предвещава възходящ бъдещ импулс за местните лидери като BYD, Geely и Xiaomi и ускорява международната им експанзия.

От това се възползват и чуждестранни компании като Tesla, чиито продажби в Китай достигнаха рекордно високо ниво през 2024 г., противопоставяйки се на общия спад в глобалните продажби на американския концерн.

Други чуждестранни производители на автомобили като General Motors, Toyota и Volkswagen продължават да губят позиции спрямо китайските си съперници, като много от тях не успяват да поддържат ефективно ниво на използване на капацитета в своите китайски заводи.

Продажбите на леки коли, задвижвани с нов вид енергия (NEV), в Китай падат под 50% през декември Графика: CPCA

Продажбите на леки коли в Китай са нараснали с 5,3% до 23,1 млн. броя през 2024 г., като това е четвърта поредна година на растеж и съответства на темпа през 2023 г., показват данни на CPCA.

Продажбите на NEV се повишават с 40,7%, като вече съставляват 47,2% от общите продажби на автомобили за миналата година, доближавайки крайъгълния камък от 50%, подкрепени от програма, стимулираща потребителите да заменят своите стари коли с нови и по-екологични.

Повече от 6,6 млн. автомобила, продадени миналата година в Китай, са се възползвали от държавните субсидии до 2800 долара за покупка на NEV и до 2000 долара за придобиване на по-икономични автомобили с двигател с вътрешно горене.

Над 60% от субсидираните покупки представляват NEV, показват правителствени данни.

Пекин обяви в сряда удължаване на субсидиите за замяна на автомобили до края на 2025 г. като част от разширена потребителска схема за съживяване на икономическия растеж.

„Очакваме програмата за замяна на автомобили да увеличи търсенето през цялата 2025 г. с 3 млн. превозни средства“, прогнозира анализаторът на Deutsche Bank Бин Уан.

Като цяло се очаква продажбите на автомобили в Китай да нараснат с 2% през тази година, а продажбите на NEV да нараснат с 20%, с което пазарният им дял ще достигне 57%, прогнозира CPCA.

Това предполага, че ръстът на продажбите на електромобили и плъгин хибриди през 2025 г. може да се окаже най-малкият от 2021 г., въпреки че асоциацията изчислява, че мащабът на държавните субсидии ще се задържи на пиково ниво тази година.

Въпреки ръста на продажбите, китайската автомобилна индустрия отбелязва влошаваща се рентабилност през годините. Маржовете на печалбата от продажби достигат 4,4% през първите 11 месеца на 2024 г. Това е по-малко от отчетените година по-рано 5% и записаните през 2020 г. 6,2%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:44 | 09.01.25 г.
fallback
Още от Анализи виж още