В момента в германската политика няма компас за съвместни усилия. Преждевременният край на трипартийното правителство, ръководено от канцлер Олаф Шолц, задълбочава проблема. Понастоящем не е ясно дали Европейският съюз (ЕС) ще се придържа към строгия си курс да забрани продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. и да налага глоби на промишлеността, ако не изпълнява климатичните цели за емисиите.
Политиците искат да защитят автомобилната индустрия от глоби
В Германия Volkswagen Group ще бъде особено силно засегната, тъй като остава силно зависима от продажбите на конвенционални коли, което означава, че трудно ще изпълни изискванията на ЕС за по-строгите правила при емисиите. Ето защо експертите очакват производителите на автомобили да предложат значителни ценови намаления за своите електрически модели през 2025 г.
„Цените между колите с двигателите с вътрешно горене и електрическите автомобили ще се изравнят“, прогнозира автомобилният експерт Щефан Брацел. Това обаче ще стане за сметка на печалбата и доставчиците, тъй като електрическите автомобили все още не предлагат това ниво на рентабилност, което е характерно за двигателя с вътрешно горене на фона на все още високите цени на батериите.
Съществува голям междупартиен натиск за защита на индустрията от глоби. Точно преди Коледа премиерите на провинциите Долна Саксония, Бавария и Баден-Вюртемберг написаха писмо до Европейската комисия (ЕК) с искане предвидените глоби за неспазване на по-строгите цели за емисиите да бъдат отменени. Те се позовават на негативните ефекти, които ще имат тези такси върху конкурентоспособността на местните концерни спрямо китайските конкуренти.
Лидерът на Християндемократическия съюз (ХДС) Фридрих Мерц дори призовава да бъде отменена планираната забрана за продажба на нови конвенционални коли от 2035 г. Вместо това кандидатът на ХДС/ХСС за канцлер на Германия иска повече „технологична отвореност“ за автомобилната индустрия. Идеята му е да се позволи на автомобилната индустрия да продължи да продава коли с двигатели с вътрешно горене, ако те се задвижват със синтетично произведени горива (е-горива), биогорива или водород.
Обеми на автомобилното производство в Германия през последните десет години. Графика: VDA
Брацел обаче се опасява, че дискусията за предполагаемите алтернативи на електрическата мобилност ще доведе до това индустрията да запази известен комфорт и да не инвестира достатъчно в бъдещето си. Анализаторът е убеден, че Германия е длъжна да настигне конкурентите от Китай и САЩ и запазването на двигателя с вътрешно горене само ще я препъне.
Новите конкуренти също така инвестират в автономен транспорт. Технологията, в която компютрите управляват колата, претърпя някои неуспехи през 2024 г. – General Motors закри своето звено за роботаксита Cruise, отстъпвайки в надпреварата за лидерско място на прохождащия пазар на Waymo, част от групата на Alphabet.
BMW и Mercedes ще пуснат нови електрически модели през 2025 г.
Изпусна ли влака германската автомобилна индустрия? Все още не, смятат експерти. Местните производители остават лидери в някои разработки и проучват технологии като твърдотелни батерии или иновативни двигатели, които имат потенциала да променят индустрията.
В края на 2024 г. Mercedes получи одобрение да предлага своя асистент при шофиране до скорости от 95 километра в час. BMW пък е първият производител на автомобили, който предлага система за автономно управление по германските магистрали, която законно премахва отговорността на водача при движение.
преди 15 часа "Слаба икономика"?! А, бе, редакцията - вийй сериозно ли?! Сигурно руската е от "силните"?! Ъм? отговор Сигнализирай за неуместен коментар