Малко преди Коледа Volkswagen Group обяви, че е постигнала исторически компромис между работници и ръководство. Най-голямата автомобилна компания в Европа ще намали работната си сила, но няма да закрива заводи в Германия. Служителите се отказват от част от своето трудово възнаграждение, а 35 хил. работни места ще бъдат заличени.
Според участниците в дискусиите историческият компромис най-накрая трябва да даде началото на промяната към по-добро за Volkswagen. Групата иска да се върне към предишните нива на рентабилност и да инвестира в своето бъдеще, пише Handelsblatt.
Седмици наред конфликтът в рамките на Volkswagen беше централната точка на кризата в германската автомобилна индустрия.
Доставчиците на автомобилни компоненти съкращават десетки хиляди работни места
Volkswagen, BMW, Mercedes и техните доставчици се справиха отлично по време на коронакризата, защото успяха да продават своите продукти на по-високи цени, но сега индустрията е в режим на криза поне от средата на 2024 г. Налице е икономическо забавяне на вътрешния пазар, а в Китай, най-важният пазар за германската автоиндустрия, същите тези компании изостават от китайските си конкуренти при продажбите на електромобили и плъгин хибриди.
Резултатът: и трите големи автомобилни компании коригираха в низходяща посока финансовите си прогнози и сега прилагат мерки за мащабни икономии.
Ситуацията при доставчиците е още по-мрачна.
Bosch, ZF Friedrichshafen и Continental планират да съкратят десетки хиляди работни места. В този сектор, където компаниите поддържат някаква рентабилност от продажбата на скоростни кутии, ключалки на врати или тапицерии за седалки, е налице заплаха от вълна от фалити, каквато индустрията не е виждала досега.
Производственият капацитет също се свива от известно време. Докато през 2014 г. в Германия са произведени 5,6 млн. коли, през 2024 г. този обем спада до 4,1 млн. броя. Това се дължи главно на намаленото търсене на вътрешния пазар; с около 3 млн. продадени автомобила германският пазар изостава с почти 500 хил. броя от пиковото ниво от предишните години.
„Предполагам, че низходящата тенденция при продажбите ще продължи и през 2025 г.“, прогнозира Щефан Брацел, ръководител на Центъра за управление на автомобили.
Това предполага, че съкращаването на работни места ще продължи.
В допълнение към слабата икономика, преходът от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили напредва, като електрическите задвижвания изискват значително по-малко работни стъпки.
Съществува и заплаха от мита, които САЩ и Китай могат да наложат върху вноса на автомобили от Германия. Ако това стане, ще бъдат засегнати няколкостотин хиляди коли, произведени в Германия.
За Брацел е ясно: „Политиците, индустрията и работниците трябва да се споразумеят за обща стратегия за това как страната (Германия) ще остане привлекателна за автомобилната индустрия“.
Спад в продажбите на електрически автомобили
Президентът на лобистката асоциация VDA Хилдегард Мюлер се оплаква, че германската автомобилна индустрия е силно конкурентна, но Германия като цяло в момента не е такава. Той призовава за по-ниски разходи за енергия, по-малко бюрокрация и надеждни политически насоки.
Но точно това липсва. Внезапното спиране на субсидиите за закупуване на нови електрически автомобили в края на 2023 г. доведе до срив на пазара през 2024 г. Намаляването на финансирането за развойна дейност при батериите също е посрещнато с липса на разбиране в индустрията. Научните изследвания трябва най-накрая да изравнят Германия с Китай.
Fraunhofer Society работи с индустрията за разработване на ново поколение батерии, които трябва да бъдат значително по-мощни от популярните днес на пазара.
„Ако постигнем напредък в това, всеки ще иска нашите батерии, защото ще сме разработили следващото поколение“, изтъква ръководителят на Fraunhofer Холгер Хензелка.
преди 7 часа "Слаба икономика"?! А, бе, редакцията - вийй сериозно ли?! Сигурно руската е от "силните"?! Ъм? отговор Сигнализирай за неуместен коментар