fallback

Тази година може да поднесе нови проблеми на автопроизводителите в САЩ

Митата на Доналд Тръмп заплашват да ускорят инфлацията и да подкопаят усилията на автомобилната индустрия да предостави по-достъпни електрически модели

18:32 | 08.01.25 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Митата, с които заплаши новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп, могат да преобразят автомобилната индустрия на САЩ, като заличат ефектите от продължилия десетилетия процес на глобализация. За Ford и General Motors, чиито автомобили зависят от части, внасяни от редица страни, регулирането на доставките може да отнеме години и да струва милиарди долари. Увеличението на цените ще бъде неизбежно за превозни средства като Ford F-150, чието вносно съдържание доминира при неговите компоненти, става ясно от публикация на сайта Good Car Bad Car.

За потребителите митата биха могли да доведат до увеличение на годишните разходи на домакинствата с приблизително 2600 долара, ускорявайки инфлацията в САЩ. Въпреки че местните автопроизводители като Tesla могат да се възползват от тази протекционистка среда, по-широката индустрия рискува забавяне на производството, намалена достъпност и влошени търговски отношения. В крайна сметка успехът на тези политики зависи от способността на автомобилните компании да се адаптират, като същевременно поддържат иновациите и доверието на потребителите.

Митата, които Доналд Тръмп заплаши да наложи, ще имат широкообхватни последици за американските автомобилни производители. Налозите върху вноса, от 10% до 100%, биха засегнали сложните вериги на доставка, от които зависи автомобилната индустрия на САЩ. Превозни средства като Ford F-150, най-продаваният пикап на американския пазар през последните десетилетия, биха поскъпнали рязко заради митата върху частите им, които до голяма степен се внасят.

Например, F-150 си осигурява само около 32% от частите от компании, базирани в САЩ или Канада , докато моделът Lightning отчита дори по-нисък процент на местно съдържание – 24%.

Установяването на местна верига на доставки изисква мащабни инвестиции и време. Автомобилните производители възлагат производството на специализирани компоненти на външни изпълнители от десетилетия и процесът на инвестиране във фабрики, обучение на работна сила и адаптиране на веригите на доставка може да отнеме години.

Концерните се сблъскаха с редица подобни проблеми по време на пандемията от коронавирус, включително потенциални забавяния в производството и доставката. Вносът на жизненоважни полупроводници и материали за електромобилни батерии също ще остане уязвим към ценови скокове.

По-скъпите превозни средства ще ускорят инфлацията в цялата икономика. От друга страна, това може да предостави възможности за местните производители да повишат цените, което води до краткосрочно увеличение на печалбата им. Дългосрочните ефекти обаче ще зависят от това колко добре тези компании ще се адаптират към подобни политики, без да разочароват потребителя или да спрат производството.

През последните няколко години американските марки се сблъскаха с редица предизвикателства, включително икономически затруднения, прекъсвания на веригата за доставки и промени в предпочитанията на потребителите, които се отразиха негативно на рентабилността им.

Най-големите американски автопроизводители, включително GM и Ford, остават зависими от продажбите на SUV-ове и пикапи, включително Chevy Silverado и Ford F-150. През четвъртото тримесечие на 2024 г. Ford е продал 267 421 бройки F-Series, докато доставките на Chevrolet Silverado достигат 131 298 броя.

През 2023 г. произведените в Канада авточасти и леки коли за САЩ достигат стойност от 77 млрд. долара, демонстрирайки дълбоката интеграция на северноамериканския автомобилен пазар. Предложените мита на Тръмп обаче биха могли да нарушат този баланс. Нуждата на GM от заводите в Мексико и Канада подчертава уязвимостта на автопроизводителите към търговските политики. Големите производители насочват около 90% от превозните средства, произведени в мексиканските заводи, към САЩ.

Но въпреки че продажбите на електрически превозни средства растат бързо, те все още са малка част от общите продажби. Произведените в Мексико електромобили Equinox и Blazer на GM имат потенциала да революционизират пазара, ако запазят конкурентните си цени на фона на потенциалните увеличения на митата. Междувременно американският пазар на електромобили продължава да се развива, поддържан от федералните субсидии, които Тръмп предлага да премахне. Тенденциите в продажбите предполагат, че макар търсенето да остава силно при основните сегменти, производителите ще трябва бързо да се адаптират към промените в политиката, за да запазят инерцията. Компаниите, силно зависими от вносните части, може да се изправят пред сериозни предизвикателства, подчертава Good Car Bad Car.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:03 | 08.01.25 г.
fallback
Още от Анализи виж още