IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как Uber и Lyft се готвят за революцията при роботакситата?

След като прекратиха плановете си за налагане на автопарк от коли без шофьори, компаниите за споделена мобилност отново се насочват към този пазар

13:51 | 12.01.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Преди години Uber Technologies и Lyft се отказаха от своите смели планове за разработване на таксита без водачи. Сега компаниите за споделена мобилност  коригират бизнеса си, за да се приспособят към конкурентите, които скоро може да ги засенчат, пише Wall Street Journal.

Uber и Lyft се подготвят да внедрят роботаксита с нови функции в приложения, които позволяват на клиентите да използват телефоните си, за да отварят багажници и да натискат клаксона. Компаниите изграждат инфраструктура за поддържане на високотехнологични таксита и обучават човешки помощен персонал за контрол над превозните средства.

И двете компании ще имат автомобили без водачи, осигурени от Waymo, звено на Alphabet, и други разработчици – своите приложение до края на тази година.

През следващите месеци потребителите в Остин, Тексас и Атланта ще могат да поръчат кола на Waymo чрез приложението Uber.

Междувременно Lyft планира да предложи безпилотни таксита на May Mobility в Атланта.

Uber и Lyft трябва да осигурят места за съхранение на колите, като ги оборудват със зарядни устройства и високоскоростен интернет и обучават служители да поддържат камерите, сензорите LIDAR и останалия хардуер, от който зависят безпилотните превозни средства.

Компаниите за споделена мобилност реагират на увеличаващите се сигнали, че технологията без водач може най-накрая да се окаже готова да достигне търговски мащаб.

Waymo, която направи своето приложение достъпно за широката общественост в Сан Франциско миналата година, оспорва лидерската позиция на Uber и Lyft в някои части от града. Бързото приемане на автомобили без водачи кара някои шофьори да се притесняват за собствената си прехрана.

Обратен завой

В миналото Uber и Lyft инвестираха милиарди долари в разработването на собствени автономни автомобили. Съоснователят на Uber Травис Каланик казваше, че компанията трябва да се насочи към технологията без водач или рискува да изостане на пазара.

И Uber, и Lyft се отказаха от скъпото начинание по време на пандемията от коронавирус. Сега те се стремят да осигурят платформите, чрез които потребителите ще поръчват роботаксита.

Uber сключи партньорства с повече от пет американски компании в областта на автономните превози през последните месеци, покриващи градове като Лос Анджелис и Далас. Uber сключи сделка и с Waymo, която ще позволи на потребителите в Остин и Атланта да се възползват от роботакситата чрез приложението Uber - ход, който ще попречи на оператора на автономни коли да отнеме от пазарния дял на своя партньор в тези градове.

По този начин компаниите за роботаксита получават достъп до десетките милиони клиенти на фирмите за споделена мобилност, без да се налага да рекламират или да създават скъпа технология, необходима за ефективно свързване на автомобили с клиенти.

Роботакситата все още не са доказали, че могат да бъдат икономически жизнен бизнес. Но лидерите в предлагането на превози залагат на това, че стартъпите в тази област ще предпочетат да се присъединят към вече популярните, утвърдени платформи.

Въпреки напредъка в тази област такситата, управлявани от хора, няма да изчезнат скоро. Бъдещето ще представлява комбинация от традиционни таксита и автомобили без водачи.

Главният изпълнителен директор на Uber Дара Хосровшахи казва, че вероятно ще минат десетина години, преди половината от превозите на Uber в САЩ да се извършват от автономно коли.

Дори тогава технологията може да не е приложима в гъсто населените градове като Ню Йорк или при определени метеорологични условия, коментира Робърт Молинс, анализатор в Gordon Haskett Research Advisors.

General Motors наскоро прекрати своя бизнес за разработване на роботаксита Cruise, насочвайки усилията си към усъвършенстваните системи за подпомагане на водача.

Междувременно Tesla  планира да започне да произвежда автономния Cybercab преди 2027 г., а Amazon.com тества своите коли Zoox.

Потребителите приветстват новата технология

Все пак изглежда, че клиентите гледат с оптимизъм към технологията. През август платформата на Waymo отчете близо 500 000 пътници само в Калифорния спрямо по-малко от 20 000 година по-рано.

Данни на YipitData установяват, че делът на Waymo от пазара за споделена мобилност в Сан Франциско през ноември достига 22%. Делът на Lyft в района падна до 22% през същия месец, от 34% през август 2023 г. Този на Uber се понижи с 10 процентни пункта до 55% за същия период.

Uber и Lyft изтъкват, че не са загубили клиенти заради Waymo и резервациите им продължават да растат в града.

Главният изпълнителен директор на Lyft Дейвид Ришър казва, че роботизираните коли са разширили цялостния пазар на услугите за мобилност, като предоставят повече опции за клиентите.

Според него туристите в Сан Франциско поръчват таксита без водачи заради усещането за нова технология и защото Waymo използва премиум коли на Jaguar – лукс, който е изключения за сегмента, тъй като технологията за автоматизирани превозни средства се инсталира в по-малки и масови автомобили.

„Утрешното автономно изживяване ще бъде доста различно“, изтъква Ришър.

Uber работи със съществуващи партньори – тези, които стоят зад услугата Uber Black – за трансформиране на съоръженията им в центрове за автономни превозни средства. Това включва и инсталирането на множество зарядни станции и по-бърз интернет, който да позволи по-качествената обработка на данни, от които се нуждаят автономните коли.

Междувременно Lyft трансформира своите паркинг локации Flexdrive в депа за таксита без водачи и добавя нови функции към своето приложение. Клиентите ще могат да регулират температурата в автомобила чрез своите телефони.

Компанията е обучила изкуствен интелект в своето приложение, за да отговаря на основните въпроси на потребителите относно отключването на автомобилите. Lyft обучава и персонала да е способен „да извършва някои от по-трудните задачи“, като да помага на клиентите да приберат изгубени предмети от автомобилите, посочва Джеръми Бърд, вицепрезидент на Lyft.

Някои шофьори се чувстват изместени

Шофьор от автопарка на Lyft в района на залива на Сан Франциско Гулам Саки казва, че вече е трудно да генерира предишните обеми от приходи, след като компаниите намалиха бонусите преди няколко години.

В лицето на конкуренцията на Waymo, която притиска цените на услугите за споделена мобилност при популярните туристически дестинации, Саки сега се фокусира върху превози от и до летището, където достъпът на роботаксита остава забранен.

„Waymo не е единственият проблем“, казва той. „Може би догодина ще дойде роботаксито на Tesla“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:51 | 12.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още