IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

2024 г. - година на сътресения и очаквани изненади за сектора на електромобилите

Очаква се 2025 г. да е година на консолидиране, посочи Ченги Лин, професор по стратегии и водещ експерт по цифрова трансформация в INSEAD

23:31 | 03.01.25 г. 1
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Изминалата 2024 г. беше година на сътресения и очаквани изненади за сектора на електромобилите. През януари BYD изпревари TESLA в продажбите на електромобили. През есента Volkswagen обяви, че ще затвори свои фабрики. Последно излезе новината за евентуално сливане между Nissan и Honda. Мисля, че 2025 г. ще е година на консолидиране и то от всички страни. Ще бъде много интересна и предстоят множество сливания. Това каза Ченги Лин, професор по стратегии и водещ експерт по цифрова трансформация в INSEAD, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

Проф. Лин посочи, че е важно да се следи Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), която може да е новият Intel или Nvidia за електромобилите. Много американски, европейски и азиатски брандове вероятно ще имат батерия на CATL. Ще е много важно как тези брандове ще проведат играта на сътрудничество, смята той.

Една от основните теми в автомобилния бранш през миналата година беше възходът на китайските производители на електромобили. Проф. Лин казва, че за повечето хора от западния свят успехът на BYD, Geely и NIO е останал скрит, но всъщност BYD е навлязла в автмобилния бизнеса в същия период като Tesla.

„Просто имаха различен подход. Tesla използваше подход, който наричам „Капитан Америка“, който наподобява шума на Холивуд. Илон Мъск постоянно беше в новините, политиките в Калифорния реално стимулираха ръста на електромобилите. Това създаде холивудски ефект. А Китай растеше тихо и дори по-бързо в някои отношения. Това остана скрито от медии и публиката“, каза събеседникът.

По думите на проф. Лин бурният растеж на електромобилите в Китай се дължи и на стремежа към устойчивост, който води и силна вътрешна конкуренция, която стимулира развитието на нужната инфраструктурата. „Построиха се зарядни станции в кварталите и около големите магистрали. Това подкрепи възхода на BYD, даде стимул на компанията да инвестира много и даде тласък на технологичното развитие на батериите“, заяви гостът.

По думите му от стратегическа гледна точка BYD е много интересна, тъй като се стреми към големия пазар, с което обръща внимание на цените и достъпността. От NIO също възприемат интересен подход да предлагат батериите като услуга с дългосрочен план компанията да предлага различни варианти при потребителите и различните индустриални сфери, чрез които да преодолеят страховете си свързан с обхвата. На този пазар навлиза и Xiaomi, която постига успехи с новия си електромобил. „Това определено е компанията, която си струва да наблюдавате, защото има по-широка визия, която се простира отвъд електромобилите. Xaomi се фокусира върху идеята за свързания живот“, каза проф. Лин. 

От другата страна на Тихия океан Tesla започна 2024 г. трудно с прекъснати стимули за електромобили от правителствата, трудности с увеличаването на мащаба на производство и проблемите, свързани с веригата на доставки. Въпреки това компанията завърши годината с успехи и Ченги Лин очаква, че компанията на Илон Мъск ще се развива през следващите години и позитивите ще надхвърлят негативите.

Изминалата 2024 г. не беше лесна за европейските производители, а мнението на проф. Лин е, че европейските компании имат много стеснени възможности за успех. Техните предизвикателства са свързани със зависимостта от закостенялата структура, свързана с политиките и регулациите.

„Важно за европейските брандове е да се придвижат към технологиите от следващо поколение... Европа може да разчита на своето познание за бранда и усещането за качество, което е постигнала. Европа винаги е била известна с това, че не е най-бърза със своите действия, но напредва непрекъснато и с високо качество. И ако разчита на силните си страни, все още ѝ предстоят страхотни възможности“, коментира професорът.

„През тази година ще виждаме доста консолидиране на традиционни брандове. Това е класическо движение по бизнес кривата при зрели компании….За 2025 г. очакванията са за консолидация и поява на нови марки, особено в Китай. Вълнението около Tesla ще продължи, за BYD ще е важно дали ще може да влезе в Европа въпреки митата.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:31 | 03.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 13
гъбко
преди 1 ден
CATL продава на китайски компании почти без надценка готови продукти, докато другите по света ги дои както си требва ... Не ги подценявайте!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още