Изминалата 2024 г. беше година на сътресения и очаквани изненади за сектора на електромобилите. През януари BYD изпревари TESLA в продажбите на електромобили. През есента Volkswagen обяви, че ще затвори свои фабрики. Последно излезе новината за евентуално сливане между Nissan и Honda. Мисля, че 2025 г. ще е година на консолидиране и то от всички страни. Ще бъде много интересна и предстоят множество сливания. Това каза Ченги Лин, професор по стратегии и водещ експерт по цифрова трансформация в INSEAD, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Проф. Лин посочи, че е важно да се следи Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), която може да е новият Intel или Nvidia за електромобилите. Много американски, европейски и азиатски брандове вероятно ще имат батерия на CATL. Ще е много важно как тези брандове ще проведат играта на сътрудничество, смята той.
Една от основните теми в автомобилния бранш през миналата година беше възходът на китайските производители на електромобили. Проф. Лин казва, че за повечето хора от западния свят успехът на BYD, Geely и NIO е останал скрит, но всъщност BYD е навлязла в автмобилния бизнеса в същия период като Tesla.
„Просто имаха различен подход. Tesla използваше подход, който наричам „Капитан Америка“, който наподобява шума на Холивуд. Илон Мъск постоянно беше в новините, политиките в Калифорния реално стимулираха ръста на електромобилите. Това създаде холивудски ефект. А Китай растеше тихо и дори по-бързо в някои отношения. Това остана скрито от медии и публиката“, каза събеседникът.
По думите на проф. Лин бурният растеж на електромобилите в Китай се дължи и на стремежа към устойчивост, който води и силна вътрешна конкуренция, която стимулира развитието на нужната инфраструктурата. „Построиха се зарядни станции в кварталите и около големите магистрали. Това подкрепи възхода на BYD, даде стимул на компанията да инвестира много и даде тласък на технологичното развитие на батериите“, заяви гостът.
По думите му от стратегическа гледна точка BYD е много интересна, тъй като се стреми към големия пазар, с което обръща внимание на цените и достъпността. От NIO също възприемат интересен подход да предлагат батериите като услуга с дългосрочен план компанията да предлага различни варианти при потребителите и различните индустриални сфери, чрез които да преодолеят страховете си свързан с обхвата. На този пазар навлиза и Xiaomi, която постига успехи с новия си електромобил. „Това определено е компанията, която си струва да наблюдавате, защото има по-широка визия, която се простира отвъд електромобилите. Xaomi се фокусира върху идеята за свързания живот“, каза проф. Лин.
От другата страна на Тихия океан Tesla започна 2024 г. трудно с прекъснати стимули за електромобили от правителствата, трудности с увеличаването на мащаба на производство и проблемите, свързани с веригата на доставки. Въпреки това компанията завърши годината с успехи и Ченги Лин очаква, че компанията на Илон Мъск ще се развива през следващите години и позитивите ще надхвърлят негативите.
Изминалата 2024 г. не беше лесна за европейските производители, а мнението на проф. Лин е, че европейските компании имат много стеснени възможности за успех. Техните предизвикателства са свързани със зависимостта от закостенялата структура, свързана с политиките и регулациите.
„Важно за европейските брандове е да се придвижат към технологиите от следващо поколение... Европа може да разчита на своето познание за бранда и усещането за качество, което е постигнала. Европа винаги е била известна с това, че не е най-бърза със своите действия, но напредва непрекъснато и с високо качество. И ако разчита на силните си страни, все още ѝ предстоят страхотни възможности“, коментира професорът.
„През тази година ще виждаме доста консолидиране на традиционни брандове. Това е класическо движение по бизнес кривата при зрели компании….За 2025 г. очакванията са за консолидация и поява на нови марки, особено в Китай. Вълнението около Tesla ще продължи, за BYD ще е важно дали ще може да влезе в Европа въпреки митата.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
преди 1 ден CATL продава на китайски компании почти без надценка готови продукти, докато другите по света ги дои както си требва ... Не ги подценявайте! отговор Сигнализирай за неуместен коментар