Достъпните изцяло електрически автомобили – особено онези, които са произведени в Европейския съюз (ЕС) – трудно можеха да се открият на пазарите в Европа през последните няколко години. През 2022 г. и 2023 г. няма налични електромобили в региона на цена по-ниска от 25 000 евро, изчислява екологичната група Transport & Environment (T&E), цитирана от The Guardian.
И все пак през последните няколко месеца това се промени на фона на прилива на нови модели, вариращи от Fiat Grande Panda до Citroën ë-C3 и от Hyundai Inster до най-новата Dacia Spring и Renault 5.
Изведнъж пред купувачите се разкриха множество опции.
Това не е случайно. По-строгите цели на ЕС за въглеродните емисии при автомобилите влизат в сила от 1 януари, което означава, че производителите ще трябва да продават повече електрически автомобили или рискуват да се сблъскат с големи глоби в размер на милиарди евро.
Очертава се ново бойно поле: докато индустрията търси облекчаване на правилата, екоактивистите настояват ЕС да се придържа към плана.
Автомобилните компании по света се сблъскват с колебливото търсене, независимо дали става въпрос за изцяло електрически коли или такива с двигател с вътрешно горене. Намаляването на печалбите идва в труден момент за индустрията, точно когато тя се опитва да намери пари за скъпия процес на електрификация.
В световен мащаб 2024 г. е рекордна година относно продажбите на електрически автомобили, движени от изключителния растеж на китайската индустрия. Но пазарът в Европа премина през болезнено забавяне.
Матиас Шмид, базиран в Берлин анализатор, прогнозира общ спад от 1,4% в продажбите на 18 европейски пазара, предимно в страни от Западна и Северна Европа, в това число Великобритания и Норвегия.
Ключов фактор зад спада е отмяната на щедрите субсидии за покупка на нови електрически автомобили в Германия, най-големият пазар за това задвижване на континента.
Уилям Робъртс от консултантската компания Rho Motion смята, че краят на стимулите от 5000 евро за всяка покупка все още оказва влияние върху пазара в Германия.
Франция също отбеляза забавяне на продажбите на електромобили, вероятно и заради политическата несигурност в страната.
Шмид казва, че някои производители на автомобили се представят по-добре от други. Ford се затруднява да продава с успех електрически модели, произведени в Кьолн, докато BMW и Stellantis по-рано обявиха, че целите за емисиите не са проблем.
Само Tesla и Polestar, плюс шведската Volvo, значително изпреварват целите – което означава, че могат да продават регулаторни кредити на конкуренти.
Но моментът на общия спад на продажбите разтревожи политиците, тъй като автомобилните компании се позоваха на строгите регулации като причина за техните решения да закрият фабрики и да съкратят работната сила.
Volkswagen предизвика силни трусове в Германия, когато обяви план да затвори цели три фабрики в родната си страна. Ford предупреди, че ще съкрати 4000 работни места в Европа, докато Stellantis прекъсна многократно дейността в своя завод Mirafiori в Италия, където се сглобява Fiat 500.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) призова за „ясно политическо изявление от Европейската комисия (ЕК) до края на 2024 г.“, което обещава да смекчи правилата за емисиите, за да запази работните места в региона.
Налице са признаци, че политиците в Европа може да са податливи на лобизъм. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен трябва да започне „стратегически диалог“ с европейската автомобилна индустрия през януари. В Италия правителството на премиера Джорджа Мелони е в дискусии за облекчаване на правилата за емисиите. Канцлерът на Германия Олаф Шолц междувременно изрази готовност за облекчаване на регулациите, въпреки че има шанс това да не се случи, ако изгуби парламентарните избори през февруари.
преди 1 ден Аре още малко сеир за чужда сметка - https://youtube.com/watch?v=XWq-Mq1Uqpw отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден Къде видяхте еФФтини европейски електрокари, ве? Китайците свалиха драстично цените и на високия клас коли, та конкуренцията умира права, без никаква идея как да отговори на това. Освен с налагане на ограничения, мита и др. подобни. Със скъпи суровини и енергия е така. Не им се вярваше на гейропейците, ама най-сетне им дойде до дЪто, с което основно мислят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден Я колко хубаво горят електрическите Мерцедеси!! Изгориха половината къща. === https://youtube.com/watch?v=SIpXkQhq1ps отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 ден Целите за емисиите на "зелен хайвер" са преизпълнеТи. Който будала се хванал, хванал. И нито автопроизводителите, нито купувачите са изпаднали в телешки възторг от електрокарите. Причините са много. А зорлен налагането на нещо винаги предизвиква ответна отрицателна реакция. Като имаме предвид какви Акушерки бутат ЕС към спонтанен аборт, резултатът е адекватен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни още ли има глупци да си купуват ел брички... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни В много изгодна позиция са европейските производители. На първо място правят коли, и то качествени и комфортни електрически коли! А не самозапалващите се поднебесни шитове, дето не изпълняват никакви норми на безопасност. На второ място имат силни и изградени сервизни центрове, дилърска мрежа, маркетинг. Докато поднебесните нямат нищо от това. И на трето място икономични и нямат мита ... :))) ... а форумните пишман-драйвъри да си карат нафрфтовите печки докато могат да ги прекарат на преглед !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни ако европейските производители на фалират незабавно , може да се мъчат още отговор Сигнализирай за неуместен коментар