IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Планът за мита на Тръмп ще засегне най-тежко достъпните автомобили в САЩ

Американската автомобилна индустрия има причини да се тревожи от продлаганите мита от 25% върху вноса от Мексико и Канада

22:54 | 27.12.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Намирането на достъпен автомобил в САЩ вече се превръща в предизвикателство за много американци с ограничени бюджети. Нови вносни мита върху произведени в Мексико коли може да задълбочат проблема, пише Wall Street Journal.

Днес почти една трета от автомобилите на цена под 30 хил. долара, които се продават в САЩ, са произведени в Мексико, включително Nissan Sentra, Ford Maverick и други популярни марки, сочи анализ на сайта за покупка на автомобили Edmunds. Преди десет години Мексико е бил отговорен за една пета от достъпните коли, продавани в САЩ, сочат данни на сайта.

Страната, с която САЩ граничи, отдавна е предпочитана от автомобилните концерни, които се стремят да намалят големите разходи за производство на автомобили, особено на по-малки модели, които се продават на по-ниски цени и имат по-малки маржове на печалбата от големите камиони и джипове.

Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп заплаши да промени тази стратегия, като обеща през ноември да наложи мита от 25% върху вноса от Мексико и Канада, ход, който може да означава отмяна на споразумението за свободна търговия, което той договори през първия си мандат.

Всякакви нови разходи, свързани с митата, вероятно ще бъдат прехвърлени на потребителите, поне в краткосрочен план, и ще засегнат най-много достъпните коли и джиповете, считат анализатори и търговци.

Някои по-евтини модели като седана Honda Civic се произвеждат в Канада, а частите за автомобилите, които се правят в двете съседни страни, ще бъдат допълнително подложени на нови търговски мита, увеличавайки още повече разходите за производителите и потребителите.

Предложението на Тръмп за митата може да добави около 3000 долара към средната цена на всеки продеден автомобил в САЩ, сочат изчисления на Wolfe Research.

Kia, която е сред десетината автомобилни компании, произвеждащи коли в Мексико, прави компактните си седани Forte и K4 в страната за износ в САЩ. Двата модела, взети заедно, съставляват около 18% от продажбите на Kia в САЩ.

Прибавянето на нови търговски бариери в Северна Амеика ще бъде по-разрушително, отколкото полезно за американската автомобилна индустрия, считат анализатори.

Заплахата от мита идва в момент, когато много американски купувачи на коли вече плащат почти рекордни суми за много от новите автомобили.

Продажните цени на новите коли нараснаха по време на пандемията, главно поради недостига на части и наличности. Нарастващите лихви през последните години тласнаха разходите за собственост на кола нагоре.

Средното месечно плащане по нов заем за автомобил днес е около 700 долара спрямо 500 долара през 2016 г., когато Тръмп дойде на власт за първи път, сочат данни от индустрията.

Рязкото увеличение кара повече купувачи на автомобили да се насочват към по-малки и не толкова скъпи коли, подкрепяйки продажбите на много модели, които сега се произвеждат в Мексико.

Днес над 20 завода за сглобяване на автомобили в Мексико произвеждат близо четири милиона коли годишно. Около 70% от тях се доставят в САЩ за продажба, сочат данните на Мексиканската асоциация на автомобилната промишленост.

Автомобилните компании се насочиха към Мексико след подписването на Северноамериканското споразумение за свободна търговия през 1994 г. с надеждата да се възползват от по-ниските разходи за труд в страната и изобилието от необработваема земя за изграждане на нови автомобилни заводи.

Страната се превърна в център за производство на малки коли и джипове, отчасти защото по-ограничените разходи за производство там помогнаха за подобряване на рентабилността на модели, които в исторически план носеха загуба на пари, когато се произвеждаха в САЩ.

В Мексико заплатите в заводите за сглобяване на автомобили обикновено започват от 3,50-4,50 долара на час, казва Ернесто Браво, ръководител на западното подразделение на американската компания Tecma Group, която помага на чуждестранни компании да установят дейностите си в Мексико.

В САЩ служителите в заводи за сглобяване на автомобили получават средно около 33 долара на час, сочат данни на Бюрото за трудова статистика.

През последните години автомобилните компании и техните доставчици се разшириха в САЩ отчасти, за да се съобразят с новите търговски правила. През 2019 г. BMW завърши нов завод за 1,5 млрд. долара в Сан Луис Потоси за изграждане на компактни седани. Toyota Motor също започна през 2019 г. да произвежда пикапа си със среден размер Tacoma в нов завод в щата Гуанахуато.

Автомобилните компании и търговците се надяват, че заплахата от мита на Тръмп е само преговорна тактика и мнозина възприемат изчаквателен подход. Новоизбраният президент предложи мита от 25% върху мексиканския внос и през първия си мандат, след което прие сегашната сделка, която не е толкова наказателна.

GM има три големи завода за сглобяване в Мексико и произвежда около една трета от продаваните си в САЩ коли в страната.

Някои автомобилни компании започват да обмислят алтернативи.

Том Донли, ръководител на северноамериканското звено на Mazda Motor, казва, че японската автомобилна компания произвежда компактния си модел Mazda3 в Мексико наред с малкия джип CX-30.

Ако бъдат въведени нови мита, компанията може да обмисли да произвежда повече коли в Алабама, където съвместно оперира завод с Toyota, или да ги внася от Япония.

Тези мерки вероятно няма да компенсират напълно вносни мита върху Мексико, която съставлява около 30% от продажбите на компанията в САЩ, допълва той.

„Нито един бизнес не може да поеме веднага това, което се предлага тук“, казва Донли

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:55 | 27.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още