fallback

Защо ЕС отхвърли предложението за танц на китайските електромобили?

Помрачената от растящите разходи за труд и енергия европейски автопроизводители не могат да се съревновават с китайските си съперници по цена на електрическите модели

07:38 | 03.01.25 г. 19

2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция „Икономиката през 2024"

Следвайки примера на САЩ, Канада и други пазари, на 30 октомври 2024 г. Европейският съюз (ЕС) наложи наказателни мита върху изцяло електрическите превозни средства, внасяни от Китай. Това решение беше естественият резултат от 13-месечно антисубсидийно разследване на Европейската комисия (ЕК), което установи, че веригата на стойност на батерийните електромобили в Китай „се възползва от несправедливо субсидиране, което представлява заплаха за икономически щети за производителите на електрически коли в ЕС“.

Тези мита – които идват като допълнение към съществуващите 10-процентни налози върху вноса на електромобили в блока – бяха приложени на базата на индивидуални критерии, свързани най-вече със съдействието на всяка разследвана компания в разследването и установената държавна подкрепа, от която даден концерн се е възползвал.

Размерът на новите мита варира от 17% за BYD до 35,3% за държавната китайска SAIC Group.

Интересно е да се отбележи, че митата засягат и вноса на произведени в Китай електромобили на европейски марки като Volkswagen, BMW, Porsche и др.

Опити за алтернативно решение

Стартиралият през септември дипломатически „валс“ между Брюксел и Пекин не успя да предотврати митата, срещу които се обявиха някои европейски политици и компании, притеснени от ответната реакция на Китай. Анализ на S&P Global от ноември показа, че митата ще забавят ръста на пазарния дял на електромобилите, което от своя страна ще направи по-уязвими към глоби производители на автомобили, неуспели да отговорят на по-строгите правила за емисиите на парникови газове.

Според S&P Global перспективите пред електрическите превозни средства в ЕС продължават да се влошават, като консултантската фирма изчислява, че делът на електрическите превозни средства през 2025 г. вероятно ще бъде 21%. Това е значителна ревизия в посока надолу спрямо прогнозата през първата половина на 2024 г., при която агенцията очакваше дял от 27%.

Междувременно ЕС обяви, че вижда малък шанс за сделка с Китай относно премахването на митата и замяната им с някакъв вид ангажименти от страна на китайските производители. В средата на ноември преговорите бяха съсредоточени върху установяването на механизъм за комуникация между Брюксел и Пекин, както и избягване на риска от така наречената кръстосана компенсация, при която всички минимални цени по внос на електромобили се компенсират от продажбите на други стоки като хибридни автомобили и аксесоари.

Но страните не успяха да излязат от задънената улица, което доведе до подаването на жалба от страна на Пекин до Световната търговска организация (СТО). Делото пред международната организация беше само поредният залп в ескалиращото търговско напрежение. Преди това Пекин отвърна на удара, натоварвайки с мита вноса на някои европейски стоки, включително на френски коняк.

Не случайно главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме посочи през октомври, че ЕС трябва да обмисли да коригира идеята за мита срещу произведените в Китай електромобили, давайки място за повече китайски инвестиции в Европа.

„Вместо наказателни мита трябва да се постигне взаимно предоставяне на кредити за инвестиции. Тези, които инвестират, създават работни места и работят с местни компании, трябва да се възползват, когато става въпрос за мита“, отбеляза Блуме в интервю за германския вестник Bild am Sonntag.

Реакция на Китай

За да избегне по-големите разходи по внос на електромобили в ЕС и на други места, Китай смени тактиката на „Произведено в Китай“ и инвестира в монтажни фабрики, заводи за батерии и всякакви други зелени технологии в глобален план. Страната изгражда производствен капацитет за електрически коли и свързаните с тях батерии в редица държави.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:44 | 03.01.25 г.
fallback
Още от Анализи виж още