2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция „Икономиката през 2024".
В очакване на 2025 г. автомобилните производители, техните доставчици и всички останали компании с някакво присъствие във веригата на доставки на тази индустрия загърбват с дълбока въздишка една особено трудна годината с тревожна симптоматика. Забавящите се продажби на редица големи пазари, проблемите със свиващата се рентабилност, работническите стачки в Германия, финансовото земетресение в някои японски концерни и кризата с разходите почти навсякъде са само част от проблемите, които белязаха цялата 2024 г.
Силно контрастиращи бяха прогнозите на автомобилните концерни през 2023 г. за това какво евентуално предстои през тази година в сравнение с това, което наистина се случи.
След като в продължение на няколко години традиционните автопроизводители в Европа, САЩ, Япония и Южна Корея инвестираха милиарди долари в развитието на електромобилната мобилност, рекламирайки гръмки концепции като интелигентни и свързани превозни средства, автоматизация на управлението на автомобилите, софтуерно дефинирани коли и т.н., сега същите тези компании правят неуверена крачка назад в плановете, оправдавайки се с пренасочването на потребителите към хибридите и нежеланието на последните да изоставят двигателя с вътрешно горене.
Междувременно световната автомобилна индустрия се подготвя и за втория мандат на републиканеца Доналд Тръмп като президента на САЩ. Той вече заплаши в предизборната си кампания, че е готов да наложи мита върху вноса и да издигне търговски бариери срещу Мексико и Канада, където много международни автомобилни компании разполагат с монтажни заводи. Също така Тръмп сигнализира, че планира да отмени федералните стимули, заложени в Закона за намаляване на инфлацията, за попука на електромобили, което допълнително ще препъне плановете на индустрията да се електрифицира бързо.
От другата страна на Атлантика Европейският съюз (ЕС) готви затягане на правилата за въглеродните емисии, генерирани от автомобилите, което заплашва да натовари с глоби компаниите в размер на милиарди евро, ако не успеят да изпълнят по-строгите регламенти. Въпреки индустриалния и политически лобизъм Европейската комисия подчерта, че няма да се поддаде на натиска и ще повиши целите за емисиите, докато напредва с цялостната декарбонизация на икономиката.
Автомобилното сърце на Европа, германската индустрия, постепенно навлезе в дълбока криза с разходите, като много компании от аутомотив сектора обявиха мащабни съкращения на персонала и производствения капацитет, за да оптимизират дейността си. Те се позовават на охладените продажби на електромобили, които удрят рентабилността на автопроизводителите, откъдето страдат и техните доставчици.
Investor.bg представя основните акценти в развитието на глобалната автомобилна индустрия през 2024 г., обхващайки всички по-значими компании от сектора и тяхното представяне както на пазара, така и финансово.
Германия
През 2024 г. германската автомобилна индустрия се сблъска със значителни предизвикателства, свързани с прехода към електрическа мобилност, намаляващото търсене и необходимостта от преструктуриране, притисната от по-широкото икономическо буксуване.
Играчите от сектора ускориха през последните години плановете си за електрификация в отговор на затягащите се правила на ЕС за намаляване на въглеродните емисии и на постепенното пренасочване на потребителите по свет към по-зелени опции на задвижване. Този преход предизвика значителни инвестиции и преструктуриране на производствените процеси и бизнес моделите.
Търсенето на нови автомобили в Германия продължава да намалява, което оказва негативно влияние върху производителите и доставчиците. Компаниите в сектора страдат от липса на поръчки както на вътрешния, така и на външния пазар. Около 44,3% от тях съобщават за липса на заявки, най-високото ниво от юли 2020 г. насам.
С напредъка на годината се появиха все повече предупреждения на компании от индустрията за съкращения на работните места, като проучване на Германската асоциация на автомобилната индустрия и консултантската фирма Prognos показва, че секторът ще се сблъска със загуба на около 190 хил. работни места до средата на следващото десетилетие. Приблизително една четвърт от тези загуби вече са факт, тъй като електрификацията набира скорост и променя производствените модели.
Междувременно германската автомобилна индустрия е изправена пред нарастващата конкуренция в лицето на китайските производители, които предлагат по-достъпни електрически превозни средства. Това налага необходимостта от иновации и повишаване на ефективността, за да се запази конкурентоспособността на германските компании на глобалния пазар.
Въпреки предизвикателствата германската автомобилна индустрия продължава да инвестира в нови технологии и устойчиви решения, стремейки се да запази водещата си позиция в световен мащаб. Успешното адаптиране към променящите се пазарни условия и потребителски предпочитания ще бъде ключово за бъдещия успех на сектора.
Пример за нестихващия оптимизъм в Германия относно електромобилите представлява решението на BMW да превърне своята 100-годишна фабрика в Мюнхен в съоръжение за производство на изцяло електрически модели, което се очаква да заработи до края на 2027 г.
Последва съобщение от Volkswagen, според което германската група отчита обещаващи резултати от тестовете на твърдотелни батерии – технологична иновация, която се очаква да навлезе широко на пазара на електромобили през следващите няколко години.
Ангажиментът на базираният във Волфсбург концерн към електромобилите беше потвърден и от финансовия директор Арно Антлиц, който подчерта през януари, че най-големият автомобилен производител в Европа остава гъвкав по отношение на това как реализира инвестициите, предназначени за електрически автомобили и автомобили с двигатели с вътрешно горене, докато налагането на електромобилите се забавя на някои пазари.
Един от ранните сигнали за дълбоката природа на проблемите в германската автомобилна индустрия беше отразен от новината, че BYD измества Volkswagen като най-продаваната марка в Китай през 2023 г., след като години наред германците доминираха на този пазар.
Това беше последвано от решението на Volkswagen да се отложи плановете за листване на своето звено за разработка и производство на батерии, PowerCo, на фона на неблагоприятните пазарни условия.
Още в началото на годината Германската автомобилна асоциация VDA предупреди, че очаква доставките на изцяло електрически коли да се свият с 14% до 451 000 броя през 2024 г., тъй като съкращенията на правителствените субсидии оказват низходящ натиск върху търсенето.
За да се потвърди цялостната мрачна картина, икономическият министър на Германия Роберт Хабек заяви, че страната му няма да постигне заложената цел за 15 млн. електромобила по пътищата до 2030 г.
Германският икономически министър Роберт Хабек. Снимка: Bloomberg L.P.
През февруари един от най-големите доставчици на автомобилни части в света Continental AG обяви, че ще съкрати над 7000 работни места в своя автомобилен бизнес заради високите разходи около електрификацията в индустрията.
Малко след това Mercedes-Benz AG предупреди, че електрическите превозни средства ще останат по-скъпи от аналозите с двигател с вътрешно горене за години напред, като компанията прогнозира по-ниска възвръщаемост през 2024 г., позовавайки се на предизвикателствата на фона на забавящата се икономика.
Подобна прогноза сподели и Volkswagen, изтъквайки че икономическите проблеми в Германия ще ударят приходите на групата през 2024 г., като към това могат да се добавят като фактори още засилващата се конкуренция и по-високите разходи.
Ситуацията в Германия се разви бързо към още по-лошо, след като всички основни концерни обявиха, че очакват по-слаби финансови резултати през тази година заради растящите разходи и охлаждането на пазара на електромобили.
Постепенно марки като Audi и Volkswagen започнаха да говорят за свиване на работната сила и закриване на фабрики, като кризата в базираната във Волфсбург група обхвана и доставчиците. Bosch обяви план за съкращаване на 3500 работни места, докато ZF Friedrichshafen разкри, че обмисля да съкрати най-малко 12 хил. работници до 2030 г.
Автомобилната индустрия в Германия осигурява работа на 11% от общите заети в производствения сектор в страната. Тя е отговорна и за 17% от целия германски износ през 2023 г.
Вълната от мрачни икономически данни засегна различните сектори, като дори промишленият гигант Thyssenkrupp обяви, че се готви да съкрати 11 хил. работни места до края на десетилетието.
Затрудненията в Германия не са само проблем на Европа – те представляват предупреждение за икономиките по света, които са силно зависими от традиционните глобализирани индустрии. Преходът към по-чиста енергия, съчетан с геополитическите сътресения, променя начина, по който стоките се произвеждат и потребяват по света.
Германия все още може да е най-силната икономика в Европа, но настоящите ѝ проблеми подчертават една болезнена реалност: дори най-мощните икономически двигатели са уязвими, когато пазарните модели се променят. Въпросът сега е дали останалите пазари могат да се адаптират, за да избегнат същия сценарий.
преди 4 часа От n3 до n8 - защо се упражняват под тема за автомобили хора, които нямате автомобили? Какво им е на хибридите? Нема пушилка по светофарите, ако разхода преди градско ви е бил 8-10-12-15л на 100км, сега става 3-4л на 100. Какви нефелници трябва да сте за да искате старите пушлявещи печки дето ви бъркат в джоба? Приемам, че не искате електрички поради религиозни убеждения. Но защо да не са чисти градовете? Защо смятате, че другите хора са ви длъжни с нещо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 часа До: Ckъcaнa_Ушaнka Никой никога не е отричал, че ти най-лашканият след Ватмана ... :))) ... тотален ооллигофрен си !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 часа искам да кажа , че когато един порочен модел катастрофира не трябва да виждаме проблеми , а тяхното решение отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 часа Образно - всеки път когато се предвидят 100 съкращения , се наемат нови 200 ........ и така до фалит . Сега не е важна катастрофата за Германия . Бъдете позитивни . Вижте възхода на китайските електромобили 1 -част , защото ще има още по - впечатляваща 2 и 3 част . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа Тръмп не е по-различен от тях, същия ***... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа До: Ironhorse какво да очакваш от едни попикани старци. Виж ги само Сорос, Байдън, Клинтън и т.н. Изкуфяли старци без връзка с реалността. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа Само един пример за лъжовността на глобализма... искат насила да ни ваксинират и да имаме цифрова идентификация, а отвориха границите за милиони неваксинирани и неидентифицирани ***, които нахлуха и се ползват от социалните системи без една стотинка принос.Но за сметка на това пришълците изнасилват и убиват наред бели местни, а полицията е пас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа Цялата измама с глобалното застудяване, после затопляне, а сега изменение (климатът ВИНАГИ се е изменял от както свят светува) и налагането на данък въздух ( въглеродни квоти) вече довежда до масови банкрути на малки и средни предприятия, които са гръбнакът на всяка развита икономика.Немския истаблишмънт съвсем съзнателно затрива Германия, същото правят в ЮК, Франция и цяла Западна Европа.В Източна Европа имаме спомени от тоталитаризма и го разпознаваме безпогрешно.Всичко ще завърши с кръв ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 часа До: зелехуййо"00", не разбра ли, че хората те четат до точките "Друзя антиваксъре-газовици-фронтоваци .........." не се пъни излишно! Егати трола недокллатен!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 часа Друзя антиваксъре-газовици-фронтоваци ... В средата на 2025 влиза еко стандарт Евро 7, който по същество забранява продажбата на нови коли САМО с двигатели с вътрешно горене. Ще останат хибридите и електричките. И понеже ще квuчите неистово в Поднебесната влиза стандарт за така наречената горивна ефективност, мисля че е фаза V, от началото на 2026. По същество забранява продажбата на нови коли с ДВГ, и там остават само хибридите и електричките. Хихи, другите щът-не-щът ще скачат с нас ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар