Финансовият колапс на Northvolt не смаза напълно мечтата на Европа да разработва батерии за електрически превозни средства, но изпълнението ѝ вероятно ще изисква китайски пари и опит, пише Ройтерс.
Словашкият стартъп за батерии InoBat, ръководен от изпълнителния директор Мариан Бочек, трябваше да премине през редица предизвикателства, за да си осигури финансиране, докато петият по големина производител на батерии в Китай Gotion купи 25% дял в компанията миналата година. Партньорите създадоха съвместно предприятие за изграждане на европейски гигафабрики за батерии.
В петък InoBat обяви, че е набрала 100 млн. евро от кръг на финансиране от серия C, като общата сума на набрания капитал до момента надхвърля 400 млн. евро.
Няколко седмици по-рано Northvolt подаде молба за защита от фалит. Словашката компания демонстрира, че европейските проекти за производство на батерии все още могат да привличат капитал въпреки неуспехите в някои бизнеси.
Но вместо към независима европейска индустрия, Европа се насочва към бъдеще на съвместни предприятия, които също така ще разчитат на доставките и опита на Китай, изтъкват анализатори, инвеститори и представители на сектора.
Те се позоваха на връзката между Gotion и InoBat и сделката, обявена миналата седмица между Stellantis и Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).
През 2023 г. базираната в Хъфей Gotion разполагаше с около 150 гигаватчаса (GWh) производствен капацитет, достатъчен за производството на батерии за между 1,5 млн. и 2 млн. електромобила.
Анализаторът на Morningstar Винсънт Сън прогнозира, че компанията трябва да достигне 270 GWh през 2025 г. - което е повече от сегашния капацитет на Европа.
InoBat разполага с пилотна производствена линия за високопроизводителни батерии близо до Братислава и също така ще играе роля на „европейското лице“ на Gotion за по-големите гигафабрики, изтъква Бочек.
„Инвеститорите ни гледат и виждат, че големият ни брат (Gotion) ще гарантира, че нашите клетки ще бъдат произведени“, добавя той в интервю за Ройтерс.
Голям удар върху амбициите
Шведската Northvolt набра повече от 10 млрд. долара, но се провали в плановете си да произвежда масово батерии и да се конкурира с гиганти в сферата като китайските BYD и CATL.
Това накара инвеститорите да се осъмнят и в други проекти за батерии, тъй като енергийният преход протича по-бавно от очакваното.
Най-малко осем компании са отложили или изоставили европейски проекти за батерии тази година, включително съвместното предприятие между Stellantis и Mercedes, ACC.
Производственият капацитет за батерии в Европа, планиран да заработи до 2030 г., е намалял със 176 GWh през 2024 г., изчислява Benchmark Minerals.
Работата по други проекти обаче напредва.
Френската Verkor, подкрепена от клиента Renault, си осигури около 3 млрд. евро за изграждане на фабрика с капацитет от 16 GWh в Дюнкерк, която ще произвежда батерии за 300 хил. електромобила годишно, когато бъде завършена около 2028 г.
Verkor трябва да покаже, че може да осигури доставки на Renault, преди да разшири клиентската си база, изтъква изпълнителният директор Беноа Леменян, добавяйки: "Те с радост ще работят с нас, но искат първо да видят продукта".
Британската Ilika междувременно ще предостави тестови батерийни клетки през 2025 г. на 17 производителя на автомобили и батерии, включително на Tata Motors.
Вместо да строи гигафабрика, Ilika иска лицензионни споразумения за масово производство на твърдотелни батерии, изтъква изпълнителният директор Греъм Пърди. Компанията вече е сключила такава сделка с американската фирма Cirtec Medical, която ще започне да произвежда като подизпълнител малки батерии за медицински устройства през следващата година.
Стремеж към по-бързо развитие
Експертният опит на Gotion помага на InoBat да решава проблемите си, казва Бочек, добавяйки: „Това ни помага да се движим по-бързо и да пестим пари“.
Според него високоефективните европейски производители на автомобили, включително Ferrari, в момента тестват батериите на InoBat с висока енергийна плътност, които ще бъдат произведени в гигафабриката, изгражда във Водеради.
Съвместното предприятие с Gotion междувременно се фокусира върху производство с голям обем и по-нисък марж, използвайки позицията на Словакия като четвъртия по големина производител на автомобили в Европа и близостта й до германските, чешки и унгарски автомобилни заводи.
GIB планира да построи гигафабрика за 1,2 млрд. долара с 20 GWh капацитет в Сурани, Словакия, за да доставя батерии за 200 хил. електромобила годишно от 2027 г. В списъка с клиенти изпъква Volkswagen, която притежава 24,45% от Gotion.
Бочек смята, че интересът на автопроизводителите към планираната производствена линия от 20 GWh в Сурани е нараснал, особено след като Northvolt се сблъска с финансови проблеми.
Анди Лейланд, съосновател на консултантската фирма SC Insights, казва, че инвеститорите и производителите на автомобили искат да „намалят риска в производството“.
„Китайците са усвоили евтиното масово производство, така че ако искате батерии, е много вероятно именно азиатските производители на батерии да ги направят“, изтъква той.