IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Революция на пауза

Да посочим Германия като „болният човек“ на европейската икономика вероятно би било пресилено. Това обаче е категорично валидно по отношение на пазара на електромобили

17:33 | 25.12.24 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Фалитът, който беляза годината

2024 г. беше белязана от знаков фалит в света на електромобилите. Шведският разработчик и производител на батерии Northvolt подаде молба за защита от банкрут в САЩ – ход, който се разглежда като значителен удар за европейската индустрия, тъй като компанията беше най-развитият производител на батерии на континента и основна надежда за засилване на европейската конкурентоспособност в тази област.

Само за няколко месеца компанията се превърна от лидер на Европа в сферата до производител, който бавно се сгромолясва. Northvolt взе нов заем на стойност 100 милиона долара като част от финансова подкрепа в размер на 245 млн. долара за фалита. Инвестиционната компания Vargas, съосновател на Northvolt и един от най-големите ѝ акционери, заяви, че фалитът ще позволи на дружеството да отговори на финансовите си предизвикателства и да запази конкурентното си предимство в производството на висококачествени батерии. В дългосрочен план се очаква това решение да помогне на Northvolt да изгради местна база за производство на батерии.

Мираж ли е светлината в края на тунела?

Според мнозина експерти стагнацията на европейския пазар на електромобили скоро ще приключи въпреки очертаващите се нови насрещни ветрове – още повече след победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ и разнопосочните му послания.

От 2025 г. предстои ЕС да въведе по-строги стандарти за емисии на CO2 и производителите на автомобили няма да имат друг избор, освен значително да увеличат дела на електрическите превозни средства като дял от общите продажби. T&E прогнозира, че продажбите на електрически автомобили може да нараснат до 24% от европейския пазар през 2025 г., в сравнение със около 14% през 2024 г.

Ключов фактор за този растеж би било въвеждането на по-достъпни модели. Производители като Renault, Stellantis и Hyundai са готови да пуснат електрически автомобили на цена под 25 хил. евро –  важен ход за привличането на по-широк кръг потребители.

В основния сценарий на T&E 60% от намаленията на въглерода, необходими до 2025 г., вероятно ще дойдат от увеличаване на продажбите на електромобили с батерии. Производителите обаче ще разчитат и на други стратегии, за да постигнат целите си. Очаква се хибридните електрически превозни средства да допринесат с 20% за намаленията, докато плъгин хибридите и регулаторните гъвкавости ще представляват съответно 8% и 12%.

Важен момент за подобрение на пейзажа са стратегиите, които производителите на автомобили ще приемат, за да постигнат своите цели за емисиите. Някои, като Volvo, вече са напът да ги изпълнят, но други, като VW и Ford, изостават. Може да се наложи тези компании да си партнират с лидери в сферата, образувайки т.нар. групи за съответствие. Например VW може да обедини усилия с Tesla, намалявайки натиска за постигане на целта за 2025 г. изцяло чрез собствените си продажби.

Не всички прогнози обаче са оптимистични. Според S&P Global делът на електрическите превозни средства с батерии през 2025 г. ще бъде 21% - значително ревизиране в посока надолу спрямо прогнозата от първата половина на 2024 г., която предвиждаше 27-процентен дял. Влошаващите се очаквания се дължат главно на променящите се пазарни условия и спада в търсенето. По-нисък пазарен дял на електрически превозни средства с батерии през 2025 г. вероятно ще направи много по-трудно за ЕС да постигне целите си за въглеродни емисии, тъй като ръстът на този пазар е един от ключовите начини, по които производителите планират да постигнат заложеното.

„Надвисващата криза налага спешни действия. Всички индикатори сочат към стагниращ пазар на електрически превозни средства в ЕС във време, когато е необходимо ускоряване. Освен непропорционалните разходи за съответствие за производителите в ЕС през 2025 г. успехът на цялата политика за декарбонизация на автомобилния транспорт е изложен на риск“, алармира Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.

Разработването на ефективни политики също е от основна важност, отбелязват от McKinsey. Според доклад на консултантската компания три действия могат да помогнат на европейските автомобилни лидери да създадат процъфтяваща екосистема за бъдещата автомобилна индустрия. Първо – повишаване на конкурентоспособността на разходите чрез бързо разширяване на възобновяемите енергийни източници и европейската мрежа, прилагане на практичен план за енергиен преход, повишаване на производителността на труда и справяне с недостига на квалифицирана работна ръка.

Второ, хармонизирането на разпоредбите би могло да намали сложността, което ще допринесе положително за намаляване на забавянията в някои области. (Според главния план за европейска инфраструктура за зареждане на електромобили на ACEA, за който McKinsey осигурява аналитична поддръжка, докато средното време за инсталиране на бързо зарядно устройство с постоянен ток в Стокхолм е около седем месеца, то може да отнеме до 20 месеца в други места в Европа, като Лисабон.)

Рационализирането на процесите за издаване на разрешителни за инсталиране и работа на зарядна инфраструктура и други важни проекти може да облекчи административната тежест, да подобри ефективността и да ускори сроковете за обработка на разрешителни. ЕС вече въведе някои политики в тази област. Например Законът за стратегически значимите суровини ограничава сроковете за издаване на разрешителни до максимум 24 месеца за важни проекти, включващи добив на суровини, и до максимум 12 месеца за проекти за преработка и рециклиране.

И накрая, преходът на европейския автомобилен сектор към електромобили изисква целенасочени и непрекъснати инвестиции в инфраструктура като зарядни станции и иновативни технологии, включително полупроводници, батерии и приложения с изкуствен интелект (AI). Ако има такива инвестиции, те биха могли да привлекат нови играчи да създадат заводи за сглобяване на превозни средства и компоненти в Европа, което значително да укрепи европейската автомобилна индустрия.

Скорошното забавяне на пазара на електромобили подчертава, че промяната не може да се случи за една нощ и ще отнеме време, през което преходните технологии, като хибриди и плъгин хибриди, ще играят важна роля. Тези технологии са дълбоко вкоренени в природата на автомобилната индустрия на ЕС. Дори в Китай хибридите са от решаващо значение за тази промяна, като една от всеки три електрически коли, продадени през 2023 г., представлява плъгин хибрид.

Европа трябва да намери правилния темп на електрификация. Твърде бързото движение може да принуди компаниите да продават своите модели с големи отстъпки или потребителите да се въздържат поради недостатъчно добре развитата зарядна инфраструктура. От друга страна, твърде бавното движение рискува загуба на пазарен дял. Пътят на електрификацията обаче – макар неравен и предизвикателен, вече е поет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:58 | 25.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 15 rate down comment 13
Alex Silver
преди 22 часа
Производството на еленергия в света е крайно недостатъчно, едва 1/8 от необходимото за сносен живот на всички земни жители, на какво разчитат наглеците, налагащи с всякакви средства електрокарите? Не са ли в основата идеите на Шваб? Защото ни будалкат с екология, при положение, че производството на силно отровния литий е крайно неекологично, че утилизирането му също е проблемно, че се налага използването на огромни количества мед и метали, които са кът и т.н. А производство на еленергия от къде?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 11
Alex Silver
преди 22 часа
глобалните екологични предизвикателства === Да сте чували нещо за "озоновата дупка"? Отдавна я забравиха. Но едни хитреци се нагушиха с много милЯрди. Сега се загрижиха за борбата с климата. И пак се разиграват много стотици милЯрди. Утре могат да се сетят за четирите годишни времена, като резултат от човешката дейност. Да продава въздух - ей това не беше се сетил Великият комбинатор Остап Бендер.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 21 rate down comment 12
cyclop
преди 22 часа
По-вярно да се каже, провалът нагълта вода и тръгна към дъното. Чакаме работеща технология за коли на батерии, иначе ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още