Корпоративните автопаркове не залагат вече на електромобили
Освен липсата на достъпни, компактни модели, ниските нива на разпространение на електромобилите в сегмента на корпоративните автомобили също удря европейския пазар. Общо 60% от продажбите на автомобили в Европа са генерирани от бизнеса и са идеалният кандидат са ускоряване на електрификацията – компаниите получават субсидии за това задвижване под формата на данъчни облекчения. Въпреки това, независимо от привилегированото им положение, делът на електромобилите в сегмента е едва 14%. Това се дължи на неефективните национални политики за данъчно облагане на служебните автомобили в много държави членки и липсата на политики на ЕС, които биха стимулирали електрифицирането на корпоративния автопарк. T&E изчислява, че ако сегментът на корпоративните автомобили беше водещ в продажбите на електромобили – както би трябвало да бъде поради благоприятната икономика, то тогава общият пазарен дял на електромобилите би достигнал 22% през 2023 г. вместо 15%.
Факторът "Китай"
Имайки предвид пропуските на европейския пазар, много китайски марки вече продават или планират да започнат да продават моделите си в цяла Европа – често на значително по-достъпни цени от тези на местните конкуренти. Китайските производители са склонни дори да продадат някои модели на загуба, за да станат разпознаваеми и да спечелят пазарен дял. През октомври делът на азиатската страна на глобалния пазар на електрически превозни средства достигна 76%, което е показателно за усилията на Пекин да се наложи като глобален играч в сегмента.
По-рано тази година ЕС наложи до 45% по-високи мита върху електрическите превозни средства, произвеждани в Китай. Налозите се различават в зависимост от производителя и варират от 8% до малко над 35% в допълнение към съществуващия данък от 10% върху вноса на автомобили. Това обаче не зарадва европейските гиганти като Mercedes-Benz Group AG и BMW AG, които изразиха опасения, че спорът ще удари продажбите им в Китай в момент, в който вече изпитват затруднения на този пазар. Volkswagen определи митата като „грешен подход“ и малко по-късно обяви, че планира да затвори три от своите фабрики в Германия, за да се справи с предизвикателствата. Най-голямата индустриална асоциация на Германия, BDI, призова ЕС и Китай да продължат търговските преговори за митата, за да се избегне "ескалиращ търговски конфликт".
Преразглеждане на заложените цели
Множеството предизвикателства на пазара на електромобили рефлектираха в оттегляне на някои компании от поставените амбициозни цели. Шведската Volvo отстъпи от плановете си да произвежда само изцяло електрически автомобили до 2030 г. Компанията се позова на променящите се пазарни условия за изоставянето на решението си, което взе преди три години.
Mercedes-Benz също изрази загриженост относно темпа на развитие на пазара. След като първоначално обеща да електрифицира продуктовата си гама до 2030 г., главният изпълнителен директор на групата Ола Калениус посочи по време на събрание на акционерите през май, че компанията вероятно ще предлага модели с двигатели с вътрешно горене през следващото десетилетие, като отбеляза, че „трансформацията може да отнеме повече време от очакваното”.
Въпреки че VW не е променилa заложените цели за продажби на електромобили до 2030 г., тя предупреди за забавяне на търсенето. На 6 септември базираната във Волфсбург група обяви, че намалява наполовина капацитета на своето съоръжение за батерии в Залцгитер в резултат на бавно растящия пазар на електромобили.
През септември френско-италианската група Stellantis обяви преустановяването на производството на своя изцяло електрически Fiat 500 в историческия си завод Mirafiori в Северна Италия заради липса на поръчки. От компанията посочиха, че са готови да пуснат хибридна версия на модела – в съответствие с непрекъснато развиващия се пазар.
Правителствата също забавиха усилията си за пълна електрификация. Още през 2023 г. Германия се противопостави на регламента на ЕС за прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. – въпреки че на по-късен етап блокът потвърди целта. Забраната обаче може да бъде преразгледана през 2026 г., а дискусиите зад кулисите сред представителите на индустрията и правителството станаха по-интензивни през последните месеци.
Популистките движения в цяла Европа междувременно се възползват от нарастващите икономически предизвикателства, за да посеят недоволство от политиките за климата. В Германия имаше широко разпространена реакция срещу реформата по отношение на отоплението, но автомобилите са още по-чувствителна тема. Десните партии в страни като Италия и Франция стават все по-критични към климатичните разпоредби, които според тях вредят на домакинствата от работническата класа.
преди 22 часа Производството на еленергия в света е крайно недостатъчно, едва 1/8 от необходимото за сносен живот на всички земни жители, на какво разчитат наглеците, налагащи с всякакви средства електрокарите? Не са ли в основата идеите на Шваб? Защото ни будалкат с екология, при положение, че производството на силно отровния литий е крайно неекологично, че утилизирането му също е проблемно, че се налага използването на огромни количества мед и метали, които са кът и т.н. А производство на еленергия от къде? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 22 часа глобалните екологични предизвикателства === Да сте чували нещо за "озоновата дупка"? Отдавна я забравиха. Но едни хитреци се нагушиха с много милЯрди. Сега се загрижиха за борбата с климата. И пак се разиграват много стотици милЯрди. Утре могат да се сетят за четирите годишни времена, като резултат от човешката дейност. Да продава въздух - ей това не беше се сетил Великият комбинатор Остап Бендер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 22 часа По-вярно да се каже, провалът нагълта вода и тръгна към дъното. Чакаме работеща технология за коли на батерии, иначе ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар