2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция "Икономиката през 2024".
Изцяло електрическите автомобили, макар и все още със сравнително кратка история, вече се наложиха като едно от най-коментираните явления в съвременния свят. За едни електромобилите (колите, които се задвижват изцяло с батерии) са символ на прогреса – върхът на инженерните иновации и технологичния напредък, който ще преобрази транспорта завинаги. За други те остават повече въпрос, отколкото устойчив отговор на глобалните екологични предизвикателства. Каквито и да са гледните точки, ясно е, че електромобилите вече не са просто алтернатива, а ключов играч на автомобилния пазар. Тяхната динамика през 2024 г. предлага интересна перспектива за трансформациите в икономиката, технологиите и културата на Европа.
Преди да достигнем до ситуацията през изминалата година обаче е добре да видим нивото, от което тя се разгърна.
Продажби на електромобили в Европа през 2023 г. Графика: АСЕА
Към края на 2023 г. мнозина анализатори и представители на индустрията прогнозираха задаваща се силна година за пазара на електромобили в Европа, като се има предвид напредъка при закона, забраняващ продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., който задължава автопроизводителите през 2025 г. да намалят емисиите на въглероден диоксид (CO2) в своята гама с 15% спрямо базовата линия, установена през 2021 г. В случай, че те не успеят да направят това до края на годината, са предвидени глоби от 95 евро за грам CO2/км над целта за всяко несъответстващо превозно средство, продадено в блока.
Числата зад 2024 г.
Не може да се отрече, че началото на 2024 г. беше обещаващо за европейския пазар на електромобили. През януари продажбите достигнаха 92 741 превозни средства, отбелязвайки впечатляващ ръст от 28,9% на годишна база. Основни двигатели на растежа бяха четирите най-големи пазара: Белгия (+75,5%), Нидерландия (+72,2%), Франция (+36,8%) и Германия (+23,9%), които генерираха 66% от всички продажби по данни на Европейска асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
Още през февруари обаче растежът се забави до 9% - с общо 106 187 продадени електромобила. Тогава Германия отчете първия си спад от 15,4%. Въпреки това, Белгия (+66,9%) и Франция (+31,8%) продължиха да регистрират силен ръст.
През март тенденцията се промени с 11,3% спад на регистрациите (134 397 броя), а пазарният дял на това задвижване се сви до 13% за европейския пазар. Германия отчете значителен спад от 28,9%, което оказа влияние върху общите резултати за тримесечието и то завърши с умерен ръст от 3,8%.
Април обаче донесе нов положителен импулс, като продажбите в ЕС нараснаха с 14,8% до 108 552 броя. Белгия (+41,6%) и Франция (+45,2%) продължиха да водят по ръстове и обеми, докато Германия записа лек спад от 0,2%.
През май и юни отново се наблюдаваха спадове на пазара в блока. Особено тревожен беше спадът през май в размер на 12%, като Германия (-30,6%) и Нидерландия (-11,7%) бяха най-силно засегнати. През юни понижението продължи с 1% въпреки впечатляващия ръст в Италия (+117,4%).
Летните месеци белязаха значително влошаване на пазара. През юли продажбите в блока спаднаха с 10,8%, а тези в Германия – с 36,8%, като резултатът там отново натежа силно върху по-широкия пазар. Август беше особено неблагоприятен с драстичен спад от 43,9% за целия съюз. Регистрациите в Германия и Франция намаляха съответно с 68,8% и 33,1%.
През септември и октомври продажбите на електромобили започнаха да се стабилизират съответно с ръст от 9,8% и 2,4%. Общите продадени обеми за тези месеци подкрепиха признаците на възстановяване, въпреки че Германия продължи да отчита двуцифрени спадове. Общият пазарен обем от началото на годината остана с около 5% по-нисък от този за същия период на 2023 г.
Към края на годината обаче изглежда предизвикателствата продължават. Ноември донесе нов спад от 9,5% при продажбите на електромобили в ЕС, отново воден от свиването на обемите в Германия (-21,8%) и Франция (-24,4%). Общият обем на продадени електромобили за годината към този момент е с 5,4% по-нисък от този през 2023 г., като пазарният дял на електромобилите спадна до 13,4%.
На какво се дължи понижението
Специфични проблеми
Като оставим настрана икономическите и геополитически предизвикателства, секторът на електромобилите традиционно се сблъсква със специфични предизвикателства – включително безпокойството относно пробега и продължаващата липса на добре развита зарядна инфраструктура.
В проучване на Statista делът на европейските потребители, които посочват, че планират следващото им превозно средство да бъде изцяло електрическо, остава непроменен през последните три години при ниво от 43%. Делът на китайските потребители, отговарящи положително на същия въпрос, междувременно се повишава от 85% до 97% благодарение на достатъчно обширната обществена зарядна инфраструктура.
Потребителски нагласи към електромобилите. Графика: Statista
Както се вижда от графиката, водеща причина, която спира потребителите да заложат на електромобили, е високата им цена, което води до следващото предизвикателство, а то е, че
производителите не успяват да доставят достатъчно базови модели в големи количества.
Продажбите на електромобили на дребно до момента се поддържат основно от ентусиасти, които искат да изпробват новата технология и вярват в нея. Пазарът беше подкрепен и от пандемията от коронавирус, тъй като забраните за движение по това време ограничиха способността на потребителите да харчат за пътувания и това има даде възможност да вложат повече за нов автомобил.
За да поддържат обема на продажбите както през 2022-2023 г. и да го увеличават – което реално е целта, автомобилните производители трябва да убедят потребителите от средната класа да закупят електрическо превозно средство. Трябва да се има предвид обаче, че секторът все още не е достигнал повратната точка на Запад за достигане на ценови паритет между електромобилите и колите с двигател с вътрешно горене.
Към момента автопроизводителите в Европа са насочени основно към премиум сегмента. Давайки приоритет на тези модели обаче, те забавят електрификацията на моделите за масовия пазар, за да увеличат максимално краткосрочните си продажби. Междувременно от 2015 г. насам средната цена на електромобил в Китай се понижава с над 50%, което отчасти се дължи на по-големия фокус върху достъпните електромобили и интеграцията на веригата на доставки. За сравнение, за този период средната цена на електрическа кола в Европа нараства с 18 хил. евро, показват данни на Transport & Environment (T&E). Средната цена в Европа остава висока дори при компактните модели – между 34 хил. и 48 хил. евро. Тези високи цени подчертават, че електромобилите не са конкурентоспособни по отношение на разходите за европейските потребители, особено като се има предвид, че има много модели с двигатели с вътрешно горене (като Citroen C3 и Seat Fabia), които се предлагат на цена под 20 хил. евро.
преди 9 часа Бях почти импотентен и сега го правя в продължение на 3 часа без прекъсване и той е като камък, освен това дори се е увеличил с няколко сантиметра, това е мега готино нещо. Подарете на себе си и на нея супер ceкc: ----- https://come.ac/testo отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 часа Производството на еленергия в света е крайно недостатъчно, едва 1/8 от необходимото за сносен живот на всички земни жители, на какво разчитат наглеците, налагащи с всякакви средства електрокарите? Не са ли в основата идеите на Шваб? Защото ни будалкат с екология, при положение, че производството на силно отровния литий е крайно неекологично, че утилизирането му също е проблемно, че се налага използването на огромни количества мед и метали, които са кът и т.н. А производство на еленергия от къде? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 часа глобалните екологични предизвикателства === Да сте чували нещо за "озоновата дупка"? Отдавна я забравиха. Но едни хитреци се нагушиха с много милЯрди. Сега се загрижиха за борбата с климата. И пак се разиграват много стотици милЯрди. Утре могат да се сетят за четирите годишни времена, като резултат от човешката дейност. Да продава въздух - ей това не беше се сетил Великият комбинатор Остап Бендер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 часа По-вярно да се каже, провалът нагълта вода и тръгна към дъното. Чакаме работеща технология за коли на батерии, иначе ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар