В германския производител на автомобилни части Bosch избухна спор за бъдещата посока на компанията. С оглед на обявените съкращения на хиляди работни места, работническият съвет и профсъюзът IG Metall сега обвиняват ръководството на концерна за проблемите, пише Welt.
„Най-вече поради факта, че беше обявена голяма вълна от съкращения на персонала преди шест месеца. Сега искаме да говорим за това как би могъл да изглежда един бъдещ модел“, изтъква Франк Сел, ръководител на работническия съвет на подразделението Mobility Solutions.
През първата половина на годината Bosch обяви планове за съкращаване на 7000 работни места в глобален план. В края на ноември планът се разшири, за да обхване още 5500 позиции. По-голяма част от съкращенията ще се случат извън Германия.
Според Сел става въпрос за премахване на между 8000 и 10 000 работни места, за които компанията преговаря със синдикатите.
Плановете засягат предимно области на развитие като разработката на софтуер и автономно управление на автомобили, изтъкват синдикалистите.
Ръководителите на Bosch признават, че концернът е сгрешил в изчисленията относно буксуващите области на бизнеса. В отдела за софтуерни разработки бяха създадени големи отдели за програмите на автоматизирани системи. Предполагаше се също, че преходът към софтуерно дефинирани превозни средства ще се случи по-бързо от действителния темп.
Тази тенденция сега се забавя значително, изтъква директорът по труда в Bosch Щефан Грош. „Нашите клиенти отложиха някои програми или ги отмениха изцяло“, добавя той.
Софтуерът остава стратегическа област на развитие за Bosch. Но за момента групата очевидно се нуждае от значително по-малко служители в този бизнес.
Работниците обаче критикуват това виждане. Областта представлява авангарда на трансформацията на Bosch в софтуерна компания, изтъква представителят на работническия съвет Щефан Бишоф.
Очаква се компанията да съкрати 40% от наетите 2500 души в софтуерния бизнес. Според Бишоф решението на ръководството да прехвърли вината за лошото управление върху служителите е равносилно на обявяване на фалит.
Щефан Хьолцл, главен изпълнителен директор на софтуерното подразделение, призна, че преди няколко години хората са били „много по-оптимистични относно технологията“. По-специално, преходът от трето към четвърто ниво на автономност при автомобилите се очакваше да се случи по-рано.
„Днес имаме пазар, който почти изключително изисква решения от второ ниво на автономност. Това няма да се промени скоро“, посочва Хьолцл.
Водещият пазар за такива технологии е Китай. Въпреки това Bosch иска да продължат да инвестират в Германия, подчертава той.
Изпълнителният директор Щефан Хартунг обяви, че броят на служителите в софтуерната област ще нарасне до 50 000 души. Засега изглежда обаче, че тези планове ще се забавят.
Синдикалистите не обръщат особено внимание на обещанията предвид планираните съкращения на работни места. „Смятаме, че е лудост да инвестираме милиарди евро в програми за обезщетения вместо в бъдещи технологии“, изтъква Сел. Вместо да прилагат мерки за персонала, ръководителите искат да преговарят как ще изглежда Bosch в Германия през 2030 или 2035 г., добавя той.
От години Bosch се подготвя за момента, в който групата ще има нужда от по-малко служители на фона на прехода към електрическа мобилност. Грош припомни, че в сравнение с дизеловите коли, само около една десета от служителите на доставчика са необходими за бизнеса с електрически автомобил. Десетки хиляди работни места в Bosch все още зависят от двигателите с вътрешно горене. Само в Германия компанията разполага със 135 000 служители – повече от производителя на автомобили Volkswagen.
Сега, в допълнение към тази вече трудна структурна промяна, изникват допълнителни проблеми на автомобилния пазар. Продажбите в Европа са в застой на фона на значителния свръхкапацитет, коментира още Грош. „Това се отнася и за нас“, подчертава той.
В същото време обаче прогнозите също се променят. Съкращенията на работни места, които бяха обявени, нямат нищо общо със загърбването на двигателя с вътрешно горене, а по-скоро отразяват забавения преход към електрическа мобилност. Сред засегнатите обекти е и заводът в Хилдесхайм, където 1540 служители изграждат компоненти за електрически двигатели. Трансформацията вече е завършена, казва председателят на местния работнически съвет Щефан Щьормер. Въпреки това се очаква 600 работни места да бъдат закрити до края на 2026 г. и още 150 до 2032 г.
Причината: Според ръководството поръчките за завода ще се изпълняват само до 2032 г. Като цяло пазарът в тази област е затегнат за доставчиците, тъй като автомобилните производители сами произвеждат много части за електрическите двигатели - за да осигурят бъдеще на собствените си служители от подразделенията за двигатели с вътрешно горене. Сега производството в Хилдесхайм трябва да бъде модернизирано и автоматизирано. Това означава: по-малък брой работна ръка.
Въпреки проблемите в Bosch не се очакват съкращения. За сектора на автомобилните доставки се прилага договор, който изключва премахване на служители по оперативни причини до 2027 г., а в някои области до 2029 г.
„Придържаме се към това“, подчертава Грош. Изключение ще бъде закриването на фабрики.
Вместо съкращения, компанията предлага обезщетения и ранно пенсиониране. Тази година Bosch откри и „център за човешки ресурси“ – програма, с която се подкрепят служители, чиито работни места са застрашени.
Центърът организира и допълнително обучение. Според компанията до октомври 200 служители на Bosch са били назначени на други позиции по този начин, а до края на годината това ще се случи и с още над 200 души.
преди 2 дни Митата на Тръмп и по-скъпия газ ще потопят окочателно Германия през 2025 г.Предвиждам масово завръщане на българи, които ще източат НОИ с изплащане на помощи за безработни в хил евро на човек на месец.После теглене на спестяванията от банките и през 2026 и ние ще сме я втасали отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни Бях почти импотентен и сега го правя в продължение на 3 часа без прекъсване и той е като камък, освен това дори се е увеличил с няколко сантиметра, това е мега готино нещо. Подарете на себе си и на нея супер ceкc: ----- https://come.ac/testo отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни Още проблеми ще имат със социалистическите методи на управление на труда.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 дни Някой да е изненадан? Казаха им какво ги чака, те като деца в детска градина се хилеха и подиграваха на експертите. Сега се чудят кой им е крив, че недодяланите им гаванки са празни? Ето това е резултатът от отрицателната селекция - пълна липса на що-годе адекватни ръководители и държавници. отговор Сигнализирай за неуместен коментар